Gangbroen i Hansted - part two (Generelt)
Vi skal lige dvæle lidt ved "buebroen" i Hansted.
Hvordan pokker har de lavet den, uden at genere trafikken væsentligt? I 1919 var jernbanen stadig i sin guldalder og al transport af gods, passagerer, post, kontanter, aviser og alt muligt andet blev transporteret på jernbane.
Jeg kan ikke huske, om der var dobbeltspor gennem Hansted allerede i 1919, men uanset om der har været ét eller to spor, har det vel krævet sporspærringer at støbe denne bro?
Med mindre man, som det er blevet "moderne" igen, har bygget en forskalling hen over sporet/sporene og har støbt buebroen, mens der fortsat var ordinær drift på sporene? En sådan buebro kan jo ikke laves som to "halve" broer, eller kan den?
Man har ikke kunnet lede trafikken over Vejle-Brande-Funder-Silkeborg-Skanderborg, for strækningen Brande-Funder blev først ibrugtaget 1. oktober 1920.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen