Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedbanens kapacitet (Generelt)

af Niels Bak, 11/9 2012, 11:04 (4297 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars

Hvis jeg kunne give dig en besked med, så lyder den nogenlunde som følger:

Den eneste rigtig gode løsning er ekstra spor under Bernstorffsgade.

Problemet er selvfølgelig bare, at det er hundedyrt, men man skal leve med løsningen de næste 100 år, og alle alternativerne er B-løsninger eller ringere. Med Ringstedbanen valgte man den rigtige løsning, selv om det var den dyreste, og det bør man gøre igen.

Den næstbedste er at ombygge postterminalen, men i realiteten er der for langt. Rullende fortove eller ej, så er et skift fra postterminalen til den nye metro, hvor man jo bygger ud på den anden side af hovedbanegården, en mindre dagsrejse. Der bliver henvist til spor 26 i dag, men det er jo også en B-lønsning, og passagererne hader den. Man skal ikke bygge infrastruktur, som folk oplever som upraktisk. Så tager de ikke toget...

De andre foreslåede løsninger er værre - udflytterbanegård ved Dybbølsbro, satellitter i Ørestad, Lufthavnen, Ny Ellebjerg eller Høje Taastrup. Sandheden er, at en hovedbanegård skal ligge så centralt som muligt, og der er ikke nogen praktiske placeringer, der er bedre end den nuværende. Det er rigtigt, at det langt fra er alle, der skal ind til centrum, men dels er det trods alt den placering, der vil give flest lokale passagerer, og dels så er det det naturlige sted at fordele folk videre fra, dog gerne suppleret med et forstadsstop på vejen ind (Høje Taastrup eller Ny Ellebjerg). Hovedbanegården som effektivt fordelingspunkt vil blive styrket af metrocityringen, så meget store dele af byen og oplandet nu kan nås herfra uden at skulle skifte igen.

Oven i kommer så den øvrige trafik i området, hvor både Bernstorffsgade og den manglende fjernbusterminal er et problem.

Mht til det første, så kommer man ikke uden om en eller anden fredeliggørelse af Bernstorffsgade. Tivoli har oven i købet lavet et rigtig godt projekt, der vil erstatte den nuværende mur med en åben og levende facade, men det giver ikke meget mening i den nuværende trængsel. Problemet er, at gaden lige nu er forbindelsen op fra indfaldsvejen på Kalvebod Brygge til området omkring Rådhuspladsen mm. Det der mangler er altså en anden forbindelse mellem H.C. Andersens Boulevard og Kalvebod Brygge. Den kan næppe laves uden at vælte en karré eller to, men jeg synes det ville være prisen værd.

Og så fjernbusserne - det nytter altså ikke noget at lade som om at det er en transportform ingen bruger og som nok forsvinder af sig selv inden for en kortere årrække. Enhver tysk by med respekt for sig selv har en ordentlig ZOB, gerne i forbindelse med hovedbanegården, og selv i Århus er der nu et projekt på bordet om at få lavet en toptunet busterminal. Den mest oplagte løsning i København er et dæk over sporene syd for Dybbølsbro. Tilkørselsforholdene er rimelige til begge sider og skiftemulighederne glimrende. Alternativt kunne en del af postterminalen komme i spil her.

Det kræver selvfølgelig igen penge, omend småpenge i forhold til sporprojekterne - og så kræver det, at man politisk vil vride armen om på busselskaberne, så de betaler deres del af regningen i stedet for at læsse folk og kufferter gratis af på en cykelsti i Ingerslevsgade.

Mvh

Niels Bak


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak