Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedbanens kapacitet (Generelt)

af UTJ, 11/9 2012, 12:52 (4297 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg synes ikke om at fire-toget skal ankomme til Ørestad. Ellebjerg kan gå. Men vi skal have centrale knudepunkter for at folk gider tage toget. Det kræver også en opgradering af Ny Ellebjerg. Den trafikpolitiske konference handler netop om hvordan Kbh's trafik ser ud efter 2020.

Men du kunne jo være så fræk at foreslå at en havnetunnel bliver suppleret med en ditto jernbanetunnel - så ville der hurtigt kunne dannes et flertal (men hvad med finansieringen?), da både sort og lyserød fløj kunne få noget. En jernbanetunnel i samme forløb som en bil-havnetunnel kan nogle af de samme ting som dit Tivoli-bane-projekt og så kunne S-banen endelig blive til to adskilte systemer i Boulevard-tunnelen.


Ja, skal vi ikke stoppe humoren i denne tråd nu.

:-(

Der er nu ikke meget humor i at tænke ud af boksen - mit bud på hvordan togtrafikken ser ud omkring Kh anno 2020 er at det er nogenlunde det samme som nu. Beslutnings- og anlægspræcessen er længere end 8 år. Min pointe er at det trods alt er de færreste der ankommer med fjerntog som ikke skal skifte til noget andet. Det skifte (bil, bus osv.) kan foregå hvorsomhelst. Din idé med Ellebjerg (gerne i kombination med Kastrup) er jo glimrende, såfremt der er plads, for forbindelserne er der.

Mine bil-forslag skyldes sådan set blot at man ikke kommer uden om bil-investeringer hvis man vil løse trafikproblemerne, særligt hvis der skal ske endnu mere skift fra fjerntog på Kh.

Mht postterminalen og Godsbanegården (da den endnu ikke var bebygget) er afprøvet. Problemet med disse løsninger er at transfertiden fra disse satellit-perronanlæg til øvrige systemer på Kh er for lang. Så kan man selvfølgelig supplere med skiftefaciliteter dér også, men så er det strengt taget ligegyldigt hvor langt eller tæt på Kh den supplerende kapacitet kommer.

For at understrege at humoren holdes på et passende ikke-eksisterende niveau må vi hellere finde den sure smiley frem :-(


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak