Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedbanens kapacitet (Generelt)

af Niels Bak, 12/9 2012, 10:21 (4296 dage siden) @ BlackThorneDK


Kunne man eventuelt lægge S-togs sporene i nogle borede tuneller også under hovedbanen, men i den modsatte side, sådan at de ligger i samme side som nu, og så lade dem stige igen ind mod nørreport. På den måde må man vel få 4 ekstra spor til fjerntrafikken, samt bibeholde S-Tog's tilknytning med hovedbanen. Vesterport skal nok laves om, hvis den kommer til at ligge på stigningen, men jeg har ikke nogen ide om hvor lang rampen bliver.

Rent teknisk kunne man formentlig godt, hvis ellers, der er plads for den nye metrotunnel. Det vil bare være et større mareridt i byggeperioden, da man formentlig i ret lange perioder ville være nødt til at tage de nuværende S-togsspor ud af drift. Fordelen ved Bernstorffsgadeløsningen er at der kan graves uden det generer togtrafikken imens.

Desuden vil jeg gerne pege på Alex Landex meget perspektivrige projekt med en parallel S-togstunnel fra Dybbølsbro til Ryparken via Hovedbanegården (i boret tunnel under de nyværende spor, som kan ligge dybt nok til den kan bygges mens der kører tog) og Nørrebro.

Men desværre så har politikerne i Københavns Kommune vist absolut ingen interesse for det projekt. Alt i de her år går op i at transportere folk i metro rundt internt i kommunen.

Så hvis jeg skal give Lars en besked mere med :-) , så må det blive at få politikerne i København til at HOLDE OP MED AT TRO AT VERDEN ENDER VED KOMMUNEGRÆNSEN!! og få dem til at tænke i løsninger, der omfatter hele Storkøbenhavn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak