Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

71 % foretrækker et liberalt jernbanemarked. (Trafikpolitik)

af Jakob Møller Jørgensen @, Århus maskinmester skole, 25/9 2012, 10:51 (4243 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg forstår ikke at folk er så blinde. Hvorfor åbner de ikke øjnene? Er det fordi de ikke ved hvad privatiseringer fører med sig? Der må helt klart være skrigende mangel på reel oplysning. Hvorfor laver man ikke eet stort EU jernbaneselskab i stedet. Så kan man købe en million tog ind på een ordre og opnå ufattelige rabatter på reservedele, vedligehold etc. og ingen vil skulle tjene en rød reje, det skal bare køre rundt. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke vil kunne gøre det meget billigere, end hvis en million selskaber skal ud og købe tre tog ad gangen.

Det er da dig der er blind. Se hvad liberaliseringen af fly trafikken gjorde for priserne. Eller mobil telefoni, vi snakker idag langt billigere end vi gjorde da TDC dominerede markedet. Statens opgave er ikke at køre tog, mener jeg. Derimod kan selskaber som DSB og Arriva køre kontrakt kørsel for staten.
Mange af selskaberne køber hellere ikke deres tog, de leaser dem derimod. Hvis de så skulle tabe udbuddet så overtager bare det næste selskab bare leasing kontrakten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB ME1536

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak