Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Grøn transport (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 26/8 2013, 10:45 (3896 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af BoergeOf61, 26/8 2013, 11:04

I et bilag til pressemeddelelsen fremgår det at man ønsker at "få gods transporteret med mere miljøvenlige transportformer og udnytte muligheden for eksempelvis modulvogntog".

Det er den første del af sætningen, der er interessant. Er man ved at erkende, at man bliver nødt til at gøre noget konkret, hvis man ønsker mere gods på skinner?

Nej, tværtimod.
Jeg mener, den foregående transportminister Henrik Dam Kristensen fik en udfordring med Tyskland. Modulvogntog er lange lastvognstog, som Henrik Dam Kristensen gerne ville have tilladt i Tyskland, så danske vognmænd ikke behøvede omlade ved grænsen.
Det fremgik ikke, hvad Tysklands holdning var, men så vidt jeg ved, ønsker Tyskland flere godstog. Derfor læser jeg den citerede sætning fra pressemeddelelsen på den måde, at den danske regering vil gå imod det tyske mål om flere godstog.

Edit: Wikipedia om modulvogntog: http://da.wikipedia.org/wiki/Modulvogntog .
En fordel i forhold til godstog er, at de gør vognmandsbranchen mere konkurrencedygtig og dermed i princippet sikrer danske arbejdspladser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak