Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på banen. (Trafikpolitik)

af ulca, 23/11 2013, 17:47 (3809 dage siden) @ Svend

Jeg tvivler seriøst at der kommer gods på jernbane til Sverige eller Norge i en overskuelig fremtid.
Hvorfor? Ganske enkelt fordi at det med planerne om godstog på op til 1000 meter vil kræve væsentlige investeringer i enten større færger, flere færger (på Rødby - Puttgarden opdeltes godstog ofte og overførtes i to færger umiddelbart efter hinanden), eller ligefrem en eller flere fast(e) forbindelse(r).


Nu går det jo sådan set meget godt med godstogene til og fra Malmö over broen .....

Den nye bane over Køge og den dobbeltsporede bane til Fehmarn bliver bygget til 1000 meter godstog ......

Ja det ved jeg; der var en "tyrkfejl" i mit forrige indlæg. Jeg mente naturligvis at jeg tvivler på at der kommer gods på jernbane til Sverige eller Norge over Kattegat, og at man fortsætter med Øresund samt Storebælt og efter 2020 Femern.

Med mindre, naturligvis, at man opretter en fast forbindelse mellem enten Jylland og Sverige eller Jylland og Norge; men det tror jeg næppe ligger i kortene, der er jo større afstand end ved den Engelske Kanal, og den tunnel har jo kun i begrænset omfang opnået investorernes forventninger til trafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak