Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort bekræfter - Periodekort kræver check ind og ud (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/2 2014, 14:35 (3741 dage siden) @ Henrik Hansen

Systemet kan formentlig designes, så det ikke er nødvendigt med et check-ind. Der er nok ikke nogen af os herinde, der har indsigt nok i den nuværende implementation, til at kunne afgøre om det lige kan lade sig gøre, som det nuværende system er designet.


Ak ja - det er blot som resten af dette stykke halvfabrikata af et billetsystem, man forventer at brugerne tilpasser sig Rejsekortets behov. Man kan sandelig ikke have at Rejsekortet skal tilpasse sig brugernes behov og ønsker, det vil være at udvise svaghedstegn fra Wahlsteens og selskabets side, der jo iflg. dem selv er det meste perfekte og ufejlbarlige billetsystem verden endnu har set... :-)

Det er nok ikke konstruktivt, at skrotte hele systemet. Det kan være at man kan rette op på de mest graverende fejl og mangler, men fx. at skifte de fysiske dele ud, er formentlig ikke nogen fordel. Jeg sad selv i nat og skrev på et forslag til at gøre systemet langt mere simpelt, så fx. en opdaterings fejl som i fredags helt kan undgås. Det kræver en del forsimpling af de dele der kører ude i landet, men burde kunne lade sig gøre, uden at man skal skifte hardware.

Jeg ved ikke lige hvor jeg kan sende mit forslag hen. Det bliver nok ikke taget seriøst hos hverken DSB eller Rejsekort A/S.. Måske ministeren var et forslag? ;-)

Det kan også være et simpelt spørgsmål om pris. Udviklings timer hos Thales er nok ikke specielt billige.


Er det ikke bedre at betale xxx antal mill. mere for systemet og så brugerne kan li' at benytte det, fremfor at presse en løsning ned over dem, for efter d. 1/1-2015 er der vist ikke mange andre muligheder tilbage end rejsekortet - nå nej, så behøves man jo slet ikke tænke på brugerne længere, de har ikke noget valg og rejsekortet kan fortsætte deres virksomhed som hidtil....

Det var måske bedre, at man nu og her trak lidt i baggrunden, og fandt ud af hvilke problemer man vil løse fremover med Rejsekortet. Der er flere interessanter i systemet, og de vil nok gerne alle sammen have lidt for deres penge. En ting som jeg aldrig har set beskrevet i forbindelse med Rejsekortet, er pladsreservationer. Fremover bliver det åbenbart et krav, at man har dels sit Rejsekort med sig, som er checket ind på behørig vis, dels en papir billet, eller sms'billet, der dokumenterer at man har yderligere købt en plads i toget... Det _burde_ kunne gøres smartere.

Jeg har med vilje benyttet betegnelsen 'bruger' i stedet for 'kunde'. En kunde er et særdeles nødvendigt aktiv for en hver virksomhed, noget man passer på og plejer - og lytter til. Rejsekortet ser desværre ikke deres brugere som 'kunder', men kun som 'brugere' og dem behøves man ikke tænke specielt meget på, de er jo tvunget ind i folden og skal nok blive der så længe man ikke giver dem andre muligheder.

Jeg tror at din betegnelse passer ret præcist. 'Brugerne' er stadig interessanter i Rejsekort systemet, men de har fremover kun muligheden for at stemme med deres fødder. Hvis først Rejsekortet er gjort obligatorisk, er den eneste anden mulighed, at benytte sin personbil som pendler, og sidde i kø på motorvejen.
Allerede i dag er det billigere for mig, at køre fra Skive til Herfølge i personbil, og derudover er det langt hurtigere end toget. Det tager godt 3 timer uden pauser i personbil, men ca. 6 timer med toget. Derudover koster det mig lige omkring 900 kr i personbil, men 413 kr pr. voksen med toget (Uden Rejsekort). Med Rejsekort koster det tilsyneladende kun 342,- kr per voksen. Det vil sige at jeg sparer mellem 780 og 500 kr på rejsen, for 2 voksne.
Da vi skal afsted 2 voksne, og ikke lige skal bo i nærheden af stationerne i begge ender, ender vi med at køre derover i personbil, selvom det nok er mere behageligt og miljømæssigt forsvarligt at tage toget. For os med en personbil i garagen, giver det ikke meget mening at tage toget, og i den del af landet hvor jeg bor, har stort set alle en personbil holdende, da busserne jo ikke kører specielt ofte, og for mit vedkommende, slet ikke i sommerferien... Offentlig transport har flere udfordringer i dag, og jeg tror ikke at de alle sammen kan løses af Rejsekortet alene...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak