Stensporet til KS' skinneplads ( Nørrebro )

af Steffen Dresler, 7/4 2014, 20:39 (3684 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften til alle!
Herunder et kortudsnit fra Københavns Kommunes Teknikforvaltning, der sikkert nu kan findes i STARBAS (Københavns Stadsarkiv).

[image]

Hvis man ser efter, kan man se traceen for Stensporet langs banelinjen, begyndende oppe ved NØRREBRO STATION og løber ned langs højbanen (venstre side på kortet og parallelt bag husrækken til NORDRE FASANVEJ) og under højbanen ved GLENTEVEJ/TIKØBGADE, hvor den møder sporvogns sporet fra NORDRE FASANVEJ, fortsætter mellem husrækkerne og krydser HILLERØDGADE og hvor sporet ender ved KOMMUNENS OPLAGSPLADS. Sporvognsskinnerne (Prærien) løber langs LADEGÅRDSÅEN (venstre side) og SKINNEPLADSEN (højre side) og ned til BORUPS ALLE og drejer til højre ad denne (på kortet).

Hvordan Stensporet evt. har ligget før med adgang fra gamle NØRREBRO STATIONS sporarealer, se: http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-gennem-tiderne og i det hele taget om NØRREBRO STATIONS ældre historien.

Jeg KUNNE tænke mig, at da DSB forlader sporarealet (NØRREBROPARKEN i dag) blev forbindelsessporet (Stensporet) forkortet til KOMMUNENS OPLAGSPLADS?

Sporvejenes skinneplads blev forlagt i 1916 fra et areal ved den ”nuværende” NØRREBROS REMISE i forbindelse med udvidelsen af denne: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Vogne/Godsvogn/Godsvogn.htm og til området syd for KOMMUNENS OPLAGSPLADS og ned til BORUPS ALLÉ. Der var skinneadgang fra/til SKINNEPLADSEN og til BORUPS ALLÉ i pladsens østlige side (højre på kortet). Om der tidligere har været adgang mod NORD til KOMMUNENS OPLAGSPLADS ved jeg ikke. Men langt senere blev skinner til reparation/udskiftning kørt ud af KØBENHAVNS SPORVEJE selv, bl.a. ved hjælp af blokvogne: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Vogne/Blokvogne/6998/6998.htm

Alt skinnemateriel, herunder køreledninger mv., blev FØR krigen købt i Tyskland omkring Peine-Saltzgitter området samt i Ruhr-distriktet og transporteret med jernbane. I opbygningsperioden til den første skinneplads langs DSB hovedspor mod HELLERUP. Hvordan det blev viderebragt ved jeg ikke.

Hvordan situationen har været lige efter krigen ved jeg heller ikke, men skinner mv. blev igen købt i Tyskland senere og transporteret til KØBENHAVN pr. bane. Transporten videre til SKINNEPLADSEN kender jeg ikke til.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak