Væltede smalsportog (1 foto)

af Bent Hansen, 7/6 2014, 21:09 (3614 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Denne her er lidt vanskelig, for jeg kan ikke se lokomotivet. Kun bagvæg, førerhustop og vandkasse. nej, den står åben, så det er nok kulkassen? Lokomotivet har formentlig dør midt i vinduet og ikke i den ene side, som ellers vanligt. Det har koøjer i bag og ingen tværstivere til bremse o. lign. Så har det buffer af "jernbanetype." Jeg bilder mig ind, at førerhuset har skrånende bagvæg???? Jeg kan dog ikke med sikkerhed se det. Med den iagttagelse står og falder bestemmelsen.

Jeg må gå ud fra, at bestemmelsen Fasterholt og 1945 holder omtrent. Vi er ikke i første verdenskrig.

Der var i brunkulslejerne mange væltede tog. Mest fordi underlaget skred, så personalet kunne nå at springe af, idet udskridningen skete langsomt. Uden ulykker trak uheldene ikke journalister til.

En del uidentificerede Kraussere med koøjer har haft deres gang i lejerne, men som oftest var der stivere i førerhusets bagvæg samt anderledes buffere. Det er derfor næppe en Krausser. En Maffei kørte i lejerne, men den havde skrå vandkassebund, og det har ofret her ikke. Så er der faktisk kun Tyren tilbage. Det var en kraftig Hanomagmaskine, der havde koøjer, stort førerhus med vindue på begge sider af døren og skrånende bagvæg uden stivere.

At jeg ikke kan finde andre maskiner, der opfylder kriterierne, er ikke noget bevis, så jeg er langt fra sikker. Tyrens data ser således ud i uddrag:

Hanomag 7183/1914.[/b] 21,9 m2. 12 atm. Navn: Tyren.
1941 - 43 Hensat med skade for Wright, Thomsen & Kier. Hvor?
1945 Overjords- og brukulskørsel formentlig i leje 268 i Nr. Vium for Wright, Thomsen & Kier.
1945 - 50 Overjords- og brukulskørsel formentlig i Statens leje 40 og 87, Sønder Søby Brunkulsleje for WT&K.

Den har været i Fasterholt. idet Sdr. Søby er Fasterholt. En brunkulsekspert har set på sagen og hælder også til WT&K, Staten og Sdr. Søby, hvor der i øvrigt tre entreprenørerfirmaer, hver med flere ejere.

På nettet kandu finde foto af Tyren, også hos lokalhistoriske foreninger, der aldrig har haft den kørende, men det har troet det. jeg har, hvor jeg kan overkomme det, gjort foreningerne opmærksomme på fejlen, men og de har rettet den, tjekker jeg ikke.

Som nævnt: Mit bedste bud, men med forbehold. Tyren havde en flot skorstenskrave helt britisk, men den ses desværre ikke.

Med venlig hilsen

Bent.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak