En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Kai Bayer, 11/11 2014, 21:32 (3453 dage siden)

Så blev der lidt fred og ro i huset til at samle jernbanefotos fra 70'erne på den sønderjyske bane fra Padborg og nord på. Jeg boede indtil 1970 i Aabenraa, men flyttede så til Haderslev. I lånte biler og senere min egen lykkedes det at nå rundt til mange jernbanestrækninger i 70'erne. En del har jeg lagt ud på dette forum, men jeg vil gerne dele mange flere med jer.

Enkelte tidsfastsættelser kan jeg ikke finde i mine optegnelser, men turen fra Padborg til Sommersted foregik i sommeren 1970, i sommeren 72 og i foråret 1973.

Vi starter i Padborg.
[image]
[image]
[image]
[image]

Og så har jeg engang i 70 eller 71 fotograferet en F-maskine med særtog i Padborg. Jeg har ikke noget notat i mit register, så jeg gætter på, at jeg tilfældigvis fik taget dette foto i familiære sammenhænge ( Min kæreste boede i Padborg ).
[image]

En sommerdag i 70 fik jeg hende lokket med på en cykeltur til Fårhus station. Tænk, at man kunne være "romantisk" med fremvisning af en jernbanestation!
[image]

Jeg mener, at Bajstrup var nedlagt i 1970, og Tinglev gemmer jeg til en præsentation af banen til Sønderborg.

Bolderslev station kunne jeg nå på cykel fra Aabenraa, og det gjorde jeg en sommerdag i 1972. Desværre sjuskede jeg med fremkaldelsen af negativerne, så mine fotos er ikke så gode.
[image]
[image]
[image]

I Hjordkær havde jeg en tante boende - i øvrigt med udsigt til banelinien, så hun fik af og til et besøg. I juni 1972 gav jeg mig god tid i jernbaneoverskæringen, for der var gang i noget skinnearbejde.
[image]
[image]
[image]
[image]

I begyndelsen af 60'erne, 12-13 år gammel, cyklede jeg jævnligt til Rødekro for at kigge på tog - gerne en hel eftermiddag. Men desværre havde intet fotoapparat dengang, og mærkeligt nok fik jeg heller ikke gjort noget ved sagen, inden det var for sent, og stationen "ødelagt" til det, den er i dag.

Og Hovslund fik jeg kun et foto af fra viadukten syd for stationen.
[image]

Til gengæld fulgte jeg malerne, der var i fuld gang med at kalke den markante stationsbygning i Over Jerstal. Det må have været i foråret 1973.
[image]
[image]
[image]

Selvom jeg i sidste del af min soldatertid som militærpolitibetjent både deltog i afsendelsen og modtagelsen af rekrutter på Flyvestation Skrydstrup nåede jeg aldrig at få taget fotos af "orlovstoget", som vi kaldte det. Skinnerne fra Vojens til Skrydstrup ligger der stadig, men er så forkomne, at der ikke kan køre tog på dem.
Vojens station fik jeg heller ikke fotograferet, og derfor ender denne lille tur foreløbig i Sommersted. Jeg har godt nok skrevet Farris på mine fotos, men jeg tror, at det er Sommersted. Ellers må I hjælpe mig :-)
[image][image]

Næste gang går turen fra Tønder til Sønderborg.
Tak for nu.
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak