"Månedens morsomme rangerproblem" - et hovedbrud

af thomash ⌂, 18/9 2012, 22:52 (4237 dage siden) @ KimC

Det ene tog rykker et stykke tilbage ud på strækningen og efterlader de vogne der ikke er plads til. Herefter kører dette tog igennem stationen og et godt stykke ud på den anden side.
Nu rykker det andet tog frem mod de efterladte vogne, og trækker dem med tilbage til sit sidespor. Kobler dem af der, og rykker længere tilbage, ud på strækningen hvor den anden halvdel af det adskilte tog allerede holder. Sporskifterne lægges om og det "hele" tog kører forbi de efteladte vogne i det andet spor, og fortsætter sin rejse ad den frie strækning.
Det tog der er adskilt rykker nu tilbage til stationen og samler de efterladte vgne op, og fortsætter herefter sin rejse.

I min teori, så ville det du skriver der, låse det ene tog ude på strækningen?

Hvis toget først kører ud og kobler nogle vogne af på den ene side af stationen, og herefter kører over på den anden side af stationen, vil det jo komme over og holde på samme side som det andet tog (tog 1 kan jo ikke passere tog 2, så efter hvad du skriver, bliver tog 2 jo nød til at køre tilbage ud på strækningen for at tog 1 kan komme forbi efter det har efterladt vogne) - hvorfor det andet tog så ikke kan køre ind på stationen da det første tog holder i vejen?

Som jeg ser det løst, må det være noget i retning af:

1. Tog 1 trykker stammen tilbage og smider de vogne der ikke er plads til, herefter kører toget ind og holder i det spor hvor det kom fra. Nu er der pludselig sporfri, så tog 2 kan passere.
2. Når tog 2 er kørt ud mod de efterladte vogne kan tog 1 køre videre ud på strækningen og holde, da tog 2 ikke længere holder i vejen..
3. Tog 2 kører så ud og kobler de efterladte vogne på, og trækker dem ind i det spor hvor tog 1 holdt og efterlader vognene der.
4. Tog 2 kører så tilbage ud af stationen (mod venstre) efter at have efterladt vognene, og kan så passere i det modsatte spor og køre videre.
5. De efterladte vogne holder nu og kan blive samlet op af tog 1, som så kan fortsætte..

Det er næsten det samme som det du skrev, bortset fra at det ene tog ikke bliver låst inde? :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak