Avatar

Aaby grusgrav på Nørresundby-Fjerritslev Jernbane

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/5 2015, 14:53 (3265 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Wow! Dén kendte jeg ikke, Thomas. Tak! Efter dit kortudsnit samt 1954 luftfoto at dømme, så må sporet have ligget på fri bane. Det har ikke været naturligt at rykke Aabybros stationsgræse så langt ud mod øst (250-300 meter), at sporet lå inde på stationsområdet, især ikek, hvis sporskiftet kun var ilagt, når der med ofte lange mellemrum kørtes grus.

Jeg er ikke stødt på sporet i tjenestekøreplanerne, men det er heller ikke en naturlov, at sådanne spor skulle optages i tjenestekøreplanerne. Men som du skriver, kan sporet sagtens have eksisteret i en periode, som vi ikke har tjenestekøreplaner fra, om end det ikke var nogen helt lille grusgrav. Der er dog ingen tvivl om, at sporet er nedlagt ret tidligt, for på 1954 luftfotoet er graven temmelig tilgroet og der er en mark på sporets tracé hen til graven.

Det er ikke så mærkeligt, at sidesporet ikke er nævnt i Arnold Andersens bog, for forfatteren har ikke gidet ulejliget sig med at gennemgå alle FFJ's driftsberetninger, kun: "flere årgange". Sådan er det, når man laver bøger efter "de for hånden værende søms princip". Nu går der desværre nok lang tid, før der er et marked for et fyldestgørende bogværk om Aalborg Privatbaner.

Jeg har et lidt tvivlsomt notat om en FFJ-grusgrav ved Ryaa, hvor kilden ikke siger noget som helst om tidspunkt. Der er formentlig tale om Aaby-graven, for der synes ikke at være spor i hverken kort eller landskab efter en grav ved Ryaa.

Med vanlig venlig hilsen

M:-Drten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak