Antal enheder i Østbanetog (1 foto)

af Niels Munch, 27/5 2015, 12:59 (3260 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 27/5 2015, 13:52

Hej Gamle Ole,

I "min tid" med Østbanen (1985-2005) var passagerbelastningerne på Rødvig- hhv. Fakse-linien i "runde tal" lige store, og derfor var togbetjeningen "symmetrisk".

Grundstrukturen i køreplanen på hverdage var halvtimesdrift mellem Køge og Hårlev, hvor det ene halvtimestog videreførtes til Rødvig og det andet til Fakse Lp. således, at der var timesdrift på de sydlige ben. I såvel morgen- som eftermiddagsmyldretiden var der halvtimesdrift på hele nettet, hvilket jo indebar til- og frakobling i Hårlev.

Indtil K91 kørte Østbanen 2 morgentogpar og 1 eftermiddagstogpar Køge-Roskilde, og det afstedkom lidt afvigende oprangeringer Hårlev-Køge, som f.eks. denne:

[image]
ØSJS 7-vogns Y-tog mod Køge i Hårlev 09-90 (nm).

Med dette tog blev eftermiddagsmyldretiden skudt i gang, og det fjerneste Ys/Ym + Ym 2 videreførtes fra Køge til Roskilde, det følgende Ys/Ym togsæt ville returnere i retning Rødvig, og det nærmeste Ys/Ym ville samtidig returnere mod Fakse Lp.

Tilsvarende togstørrelse ville kunne ses ved afslutningen af morgenmyldretiden og returnering af 2. Roskilde-morgentog; ved en enkelt lejlighed - jeg husker ikke anledningen - var dette tog på 9 enheder, hvilket absolut var en undtagelse.

Ved DSBs opsigelse (som ikke gik stille af) af Østbanens Roskilde-kørsel, blev de frigjorte ressourcer anvendt til at konsolidere halvtimesdriften internt på Østbanen i eftermiddagsmyldretiden, som fordrede 6 stammer Ym/Ys i omløb.

I en årrække bestod "morgenskoletoget" til Køge af Rødvig-stammen og Fakse-stammen, der fra hver sin side koblede på en Ym/Ys i Hårlev, hvorefter 6 vogne afgik mod Køge. Således var der i morgenmyldretiden i alt 7 togsæt i omløb ud af 8 mulige, og det var lidt af en prøvelse i den periode fra 1994-2000, hvor der løbende var 1 Ym/Ys til levetidsforlængelse. Det var også dette kapacitetsbehov, der gjorde, at levetidsforlængelsen indledtes med, at vi byggede et 2-vognstog ud af den dobbeltrettede Ym 2 og en brugt styrevogn fra LNJ.

Kun i få tilfælde manglede det 7. togsæt til morgenskoletoget, og det blev afhjulpet med en direkte togbus Hårlev-Køge Gymnasium under den stående "togbus-aftale", vi havde med HT.

Det siger lidt om, hvad en privatbaneværksted med 8 mand kunne yde, ikke mindst, når de fysiske rammer var i orden.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak