Historikken bag AG-drift
Så Støvring var altså ikke "først på banen", selv om man kan få det indtryk, når man læser sagsakten. Jeg kender ikke detaljerne omkring de fynske stationer, som Ole E. Mogensen nævner og kan ikke vurdere, om man kan kalde dem for "ubemandede automatiske togfølgestationer". Men som jeg læser det, kan man kalde dem det
Jeg retter lige mig selv:
Ved nærmere eftertanke: F. eks. Kirkeby kan - i modsætning til Støvring - vel ikke kaldes en "ubemandet automatisk togfølgestation", for den forudliggende togfølgestation kan jo ikke sende næste tog af sted, før det første tog er nået til en bemandet togfølgestation beliggende efter Kirkeby?
Anderledes var det i Støvring. Her kunne Skørping sende næste nordgående tog af sted, når første tog var nået til Støvring og havde passeret Støvrings I-signal, hvilket kunne lade sig gøre, fordi der var automatisk linieblok Skørping-Støvring-Ellidshøj i nordgående retning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort