Historikken bag AG-drift

af Allan Testrup, 11/1 2016, 12:06 (3036 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En lille historie om AG-drift.
Da jeg i 1960 som eksamineret trafikelev blev stationeret i Lyngby, var der AG-drift udenfor myldretiden, hvor ekstratog vendte i Lyngby. Der var stationsbestyrer døgnet rundt, men han/hun deltog i publikumsekspeditionen og centralapparatet var "ubetjent".
Det gjaldt f.eks hele søndagen. Pga sygdom var tjenestefordeleren i bekneb for en stationsbestyrer søndag eftermiddag,
Jeg var i tjeneste i en kontorassistent-tur på billetkontoret og "vupti" blev jeg gjort til stationsbestyrer, det var jo søndag med AG-drift.
Men det blev tordenvejr med lynneslag og uorden i togdriften, så AG-drift ikke kunne bruges.
Jeg var på den, da jeg ikke var ordentlig indøvet i kommandoposten og også skulle passe skranken. Det var ikke nemt for en ung trafikelev. Heldigvis blev jeg reddet af stationsforstanderen, der kom til stede og overtog stationsbestyrer-jobbet.
Han var blevet orienteret om "mit job som stationsbestyrer" og sagt ja.
Sådan en ordning blev ikke brugt siden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak