Nymølle Skærvefabrik's forhistorie
En tilsvarende ansøgning for strækningen i Roskilde amt findes i Roskilde Dagblad.
-
Sporet blev anlagt. Det er nævnt i en notits ved Nymølle Skærvefabriks tidligere smedemesters guldbryllup i 1935.
Sporet førte ned til rampe ved sydsiden af Hedehusene station omtrent, hvor Hedehus-Teglværkets direktørbolig senere blev opført (hjørnet af Reerslevvej og Teglværksvej). Reerslevvej endte dengang ved overskæringen på Roskildevej, og var den eneste vej, som Nymølles hestetrukne tipvognstog skulle krydse.
5 år senere blev Hedehusene Skærvefabrik åbnet med spor tværs over Roskildevej (og Nymølles spor), og i den forbindelse har Nymølle Skærvefabrik formentlig også fået flyttet sidespor og læsserampe.
Men det er en længere historie, som Nils Bloch har beskrevet i "Hedehusene og jernbanerne".