Ukendt lokomotiv

af Bent Hansen, 22/12 2012, 22:18 (4153 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da forummet her har en vis begrænsning af filstørrelserne har jeg delt mine indlæg i flere mindre indlæg.

Den samlede beretning ledsaget af nogle bilag ses på min hjemmeside. hvis adresse findes i Tipvognen 5.2012 nederst i artiklen om dambrugsbanerne.

Mulige lokomotiver
En fortegnelse over muligheder for en bestemmelse af lokomotivet. Man kan jo næsten læse fabriksnummeret?

Listen viser ikke alle Krauss-maskiner solgt til Danmark. Jeg har ikke opgivet normalsporlokomotiver, Fakse Jernbanes lokomotiver eller roebanelokomotiver, der jo ofte var tre og firekoblede endog med efterløber.

Krauss 342/1874 Fakse II
Krauss 398/1874 Lammefjorsmaskinen
Krauss 558/1876 Jacob Anlæg af OMB
Krauss 674/1877 Søren. Dobbeltspor over Fyn
Ovenstående er det ikke, for der er kun tre cifre i byggenumret

Krauss 1841/1887 Nordsjællandske teglværker
Krauss 1842/1887 Carl Jensen i Kolding
Krauss 1874/1887
Krauss 2600/1892 Kørte i København
Krauss 2604/1893 Wilhelmine
Krauss 3303/1896
Krauss 3313/1896 1910 - 12 dobbeltspor ved Middelfart
Krauss 3342/1896
Krauss 3371/1896 Samson Bred - Strib for Werner mf.
Krauss 3446/1896 Dalgas fra Eskjær - Slynge
Krauss 4998/1904
Krauss 5208/1904 1913 i Kolding for Werner
Krauss 5286/1904 1913 i Odense for Werner
Krauss 5604/1909
Krauss 6261/1910
Krauss 6262/1910 Grisen. Uofficielt navn
Krauss 6364/1910
Krauss 6376/1910
Krauss 6383/1910
Krauss 6384/1910 Var C1T
Krauss 6442/1911
Krauss 6462/1911
Krauss 6503/1912
Krauss 6622/1912
Krauss 6623/1912
Krauss 6764/1913
Krauss 6801/1913 DdS
Krauss 4845/1914
Krauss 6932/1914
Krauss 6951/1914
Krauss 6983/1914
Krauss 6985/1915
Krauss 6989/1915
Krauss 6990/1915 En kilde vil 1916
Krauss 6991/1915
Krauss 7035/1915 E en mulighed!
Krauss 7036/1915
Krauss 7120/1915
Krauss 7160/1915
Krauss 7193/1915 Er absolut en mulighed!

Herefter pause pga. krigen. Næste lokomotiv er
Krauss 7582/1919

Siden jeg skrev listen, er det konstateret, at kortet er sendt senere end først antaget, så måske burde der være flere lokomotiver med? Jeg tror dog stadig ikke, at kortet er sendt samme dag eller år, som det er fotograferet.

Jeg burde nu have slået alle lokomotiver op og fundet fotos af dem til sammenligning, men det har jeg ikke gjort. Dels har jeg ikke foto af alle de nævnte lokomotiver her. Dels ser man jo ikke ret meget af lokomotivet på postkortet. Det, man ser, er udelukkende standard.

To medarbejdere har studeret byggepladen og foreslået to numre som sandsynlige. De kendte ikke denne liste, og vidste altså ikke, om det nummer, de kom frem til, overhovedet tilhørte et lokomotiv solgt i Danmark. Og de foreslog numrene uafhængigt af hinanden!

Det ene forslag er Krauss 7193/1915. Det andet er:
Krauss 7035/1915. Dets data ses nedenstående.

Krauss 7035/1915. 785 mm. 20,5 m². 12 atm.
1915 - 56 Gruskørsel på A/S Hedehusene Skærvefabrik.
1956 - 58 Hensat i Hedehusene for A/S Hedehusene Skærvefabrik.
1958 Ophug.
Bemærkninger
Lokomotivet er bestilt 14.06.1915 og leveret 20.10.1915 af og til C. Wilhelm Nielsen, København til A/S Hedehusene Skærvefabrik. Ejeren af A/S Hedehusene Skærvefabrik burde være P. Madsen, der også var entreprenør, hvorfor lokomotivet kan have været på entreprenørarbejde uden for Hedehusene. Også han svigersøn, Schiötz fra Rasmussen & Schiötz var entreprenør og kan have lejet det. Lokomotivet angives i Kraussbogen som navngivet Hedehusene, men SvJ angiver, at lokomotivet aldrig har haft et navn. PSE angiver driftstiden 1915 - 1956. HJ til 1915 - 58. Der foreligger intet om eventuelle udlejninger.

Ikke færsig
Krauss 7036/1915. 785 mm. 20,5 m². 12 atm.
Ejer: Rasmussen & Schiötz.
Bemærkninger
Lokomotivet er bevaret på Teknisk Museum.

De to lokomotiver var identiske. Set på det ydre kan det ikke udelukkes, at 7035 eller for den sags skyld 7036 kan være lokomotivet på postkortet. Der er bare langt fra Hedehusene til Gravens. Mine medarbejdere mener dog ikke, at nummeret på postkortet kan læses som 7036. Jeg har derfor ikke endnu renskrevet 7036s levnedsløb.

Fortsættes.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak