Avatar

Remisen ved den gamle Klampenborgbanestation ved søerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2019, 12:03 (1897 dage siden) @ Sydfyn

Tak, så må jeg jo hellere besøge fru L.
Mon ikke det er ordre P?

Godnat og sov godt

Steffen DResler


Kære Steffen
Der vil du lede forgæves, da ordre P først kommer til verden i 1922.

De relevante ordreserier er E med tillæg H, men der står intet om maskindepoter.

I personalefortegnelserne 1912-17 er nævnt følgende tjenestesteder for lokopersonale:
Københavns Personbanegård
Københavns Godsbanegård
Østerbro

I Meddelelser fra Generaldirektoratet M 70/1912 (7.maj) står, at der i København findes reservelokomotiver følgende steder:
Københavns Personbanegård
Københavns Godsbanegård
Københavns Nordbanegård
Østerbro

Mon ikke O og K maskinen på billedet er de omtalte reservelokomotiver?

venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Kære begge,

Så slap Steff for at rejse til Odense, takket være de fine oplysninger fra Lars. Herligt! :-) :-) :-) Jeg kan i al ydmyghed bidrage med, at reservelokomotiverne på Københavns Personbanegård må have haft til huse i banegårdens eneste lokomotivremise, der lå ved nordsiden af Dybbølsbroen og som vistnok først blev revet ned i forbindelse med elektrificeringen af nærtrafikken (S-banen) i første halvdel af 1930'erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak