Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af Sydfyn, 3/12 2019, 11:29 (1606 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Før fremkomsten af de digitale matrikelkort i løbet af 1990'erne var jernbanearealer, fæstningsarealer, sand- grus, og lergrave, vejarealer i landsbyerne m.v umatrikulerede, dvs at de intet matrikelnummer havde. Grunden hertil var, at de pågældende arealer var fritaget for ejendomsbeskatning og derfor ikke var sat i hartkorn. Men i den digitale verden gik det ikke, at der fandtes sådanne særheder, og de pågældende arealer fik derfor inden for hvert ejerlav administrativt tildelt eget matrikelnummer, som var det næste ledige i rækken indenfor det pågældende ejerlav. Ved første udstykning f.eks. i forbindelse med salg af et jernbaneareal eller ved bodelingen mellem DSB og Banestyrelsen fulgte man den sædvanlige procedure, dvs. matr. nr. 1410 blev delt i 1410a og 1410b. Det oprindelige 1410 forsvandt således. Siden fortsatte man efter alfabetet, og var det opbrugt, begyndte man med aa, ab osv.

Man kan godt forestille sig, at de kommunale bygningsmyndigheder efterfølgende har registreret jernbanernes byggesager gennem tiden til de nu opdukkede matrikelnumre. Det ville i hvert fald være en lettelse i administrationen, da der jo - som nævnt - fandtes andre umatrikulerede arealer end jernbanearealer.

I tingbogen stod de umatrikulerede arealer til allersidst indenfor hvert ejerlav med betegnelse for deres anvendelse og for jernbanernes vedkommende tillige med angivelse af ejerforholdet, men med den tætte forbindelse vi i Danmark har mellem tingbog og matrikel, skete tildelingen af matrikelnumre de to steder i selv samme øjeblik.

Håber ikke denne lille forelæsning vil kede for mange, men det er altid morsomt at docere sit fag.

med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak