Sporvogne i udlandet (13 fotos)
Go' formiddag,
De hidtidige reaktioner på denne emnerække frister selvfølgelig til mere. Så i dag kommer lidt spredte indtryk fra Milano, der jo p.t. desværre er "out of bounds" p.g.a. Covid19.
Milano var endepunktet for en studierejse i 2010 med JeTra (nu IDA Rail) ad schweiziske meterspor, og hvad var mere naturligt for skinnefreaks - i det lille døgns ophold dér inden hjemrejsen - end at kigge på byens bedagede sporvogne.
Da Azienda Tranviaria Municipale (ATM) i slutningen af 1920'erne stod for en større modernisering, konstruerede man under inspiration af den amerikanske "Peter Witt" type den klassiske bogievogn (kaldet 1500-serien "Ventotto"), hvoraf der t.o.m. 1930 blev bygget 502 stk. på 5 fabrikker (alle med el-udstyr fra Ansaldo og TIBB, og med bogier fra Fiat).
ATM nr. 1954 på Via Vincenzo Monti ved Piazzale Virgilio.
Vognen, der er bygget af Officine Elettroferroviarie Tallero, er i den orange farve, der afløste de grønne nuancer i begyndelsen af 1970'erne. I nyere tid er det klassiske hvid/gule farveskema indført:
ATM nr. 1813 (bygget af Officine Meccaniche, OM) sammesteds.
Ved dette gadehjørne, på fortovet hos "Bar Virgilio", kunne man nyde såvel en kølig formiddagspilsner som sporvognstrafikken i det milanesiske gademylder:
ATM nr. 1974 (bygget af Officine Elettroferroviarie Tallero) på Piazzale Virgilio.
Også en nyere vogntype kom forbi:
ATM nr. 4908 på Via Vincenzo Monti.
ATM nr. 4905 passerer Piazzale Virgilio.
Denne 3-ledede énretningstype benævnes "serie 4900 JumboTram" og er bygget ad 2 omgange 1976 - 1978 af Fiat Ferroviaria hhv. Stanga, i alt 100 stk. De viste er fra Fiat Ferroviaria. Bemærk den asymmetriske front; lanternen sidder faktisk i vognens midterlinie.
Nå, vi hoppede på én af "de gamle":
Interiør af 1500-vogn på linie 1.
..... hertil:
Og efter pligtskyldigt at have travet Galleria Vittorio Emanuele II igennem, kom vi ud her:
ATM nr. 1650 (bygget af Società Italiana Ernesto Breda) på Piazza della Scala ved Milano Opera.
ATM nr. 1600 (bygget af Società Italiana Carminati & Toselli) på Piazza della Scala.
Vi napper en 4900-vogn mere:
ATM nr. 4997 (bygget af Stanga OMS) på Piazza Cavour.
"Jumbo Tram" var egentlig konstrueret til et letbanesystem, der aldrig blev bygget, og kører i stedet på bynettet i flæng med bl.a. "de gamle".
ATM nr. 1978 (bygget af Officine Elettroferroviarie Tallero) på Viale Vittorio Veneto.
Her mod slutningen et glimt af "noget moderne" (der, selv om "10-års kriteriet" er opfyldt, næppe hører hjemme i det historiske forum):
ATM nr. 1836 (bygget af Officine Meccaniche OM) og ATM "Sirietto" nr. 7610 på Piazzale Medaglie D'Oro.
"Sirietto", Ansaldobreda's Sirio er en 26,5 m lang 5-leddet énretningsvogn - designet af Pininfarina og bygget 2008–2009 (33 stk.). Læg mærke til det klassiske farveskema på 7610.
Alle ovenstående fotos er optaget den 10.09.2010 og af mig (nm).
Som bonus en vogntype, vi - mærkværdigvis - ikke stødte på i 2010:
ATM nr. 4725 på Foro Buonaparte ved Piazzale Cadorna, 03.06.2016 (Foto: OTS).
Denne enkeltrettede ledvognstype er bygget i 20 eksemplarer i 1956–1960 af OMS, TIBB, Breda.
Milano er - i ikke Corona-tider - en turistmagnet, der - udover bedagede sporvogne - har meget at byde på. Nævnte jeg privatbanesystenet Ferrovie Nord Milano?
Hæng gerne jeres Milano-billeder på denne tråd!
Bedste hilsener
Niels