Østrig 1988, Montafonerbahn-VI (5 ill. og slut)

af Niels Munch, 21/4 2020, 12:52 (1469 dage siden)

Goddag i Forum,

Når Montafonerbahn (MBS) i tidens løb har haft dieseltrækkraft, beroede det ikke alene på at kunne komme ind på/ud af stationen i Bludenz dengang, man havde forskellige strømsystemer. Nogle af sidesporene langs banen var nemlig ikke og blev aldrig elektrificeret. Det gælder især sidesporene til Vorarlberger Illwerke AG, som under kraftværkudbygninger i mellemkrigsårene samt efter 2.VK var banens største godskunde. Kraftværkforetagendet havde en overgang eget jernbanemateriel, såvel trækkraft som godsvogne, og betjente sig tillige af en 760 mm materialebane, hvorpå der under 2.VK tillige var persontrafik.

Da jeg besøgte MBS 1988 var det "hjemmeflikkede" diesellok V 10.021 gemt af vejen i remisen, hvorimod V 10.016 var aktivt:

[image]MBS V 10.016 i Schruns, bagved ses Ci 4, 18.07.1988 (nm).

[image]MBS V 10.016, ex KFBE V 51 (MBS).

MBS havde året før fra Kölner Verkehrs-Betriebe AG, Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn, købt det dieselhydrauliske D-koblede lokomotiv "KFBE V 51" (Deutz MS 800 D fra 1956, f.nr. 56216), som gjorde nytte ved banen, indtil det i 2015 blev solgt til Museumsbahn Friesoythe - Cloppenburg i Tyskland. MBS havde allerede i 2009 købt et ex V100-ost, renoveret jf. "ALSTOM Umbaukonzept BR 203.1" og idriftsat det som MBS V 10.017.

Desuden havde banen til godstrafikken i 2012 anskaffet et Co'Co' 4000 kW ellok ÖBB nr. 1110.524. Træ er den overvejende godsart.

Som tidligere nævnt blev skoletogene i 1990 til 2003 fremført overvejende med et renoveret ”Transalpin” togsæt, ex ÖBB 4130.02 (som MBS ET 10.105):

[image]ÖBB 4130.02 "Transalpin", 1988 MBS ET 10.105 (pressefoto 1958).

I St. Anton im Vorarlberg befandt dette tog – stadig i blå/hvide ÖBB farver – sig på et sidespor, hvor bl.a. også Uerdingen-skinnebusmateriellet fra 1955 var hensat. Om rester af MBS-godsvogne tillige befandt sig på dette indhegnede sidespor, hvor fotografering nærmest var umuligt, erindrer jeg ikke.

I stedet kørte vi ud til kraftværkanlægget i Tschagguns langs det ikke elektrificerede sidespor og fandt på 3-skinnesporet:

[image]Vorarlberger Illwerke AG godsvogn G 53 [P] hjemsted Tschagguns, 18.07.1988 (nm).

Denne godsvogn, den sidste af en serie isolerede ølvogne, Vorarlberger Illwerke havde anskaffet til sine materialetransporter, samt den anonyme undervogn ved siden af havnede siden hos Eisenbahnfreunde in Lienz.

Efterskrift.
Siden mit besøg ved MBS har man fortsat banens modernisering, bl.a. ved anskaffelse til persontrafikken af dels 2 fabriksnye schweiziske NPZ-tog (ET-ES), dels 2 solokørende ET fra Stadler. Herudover endelig 2 af SBB's 4 prototype NPZ (der ikke skulle DOMINO-moderniseres). NPZ-togene kan forstærkes med indkoblede ÖBB CityShuttle vogne. Alt materiellet, som fremstår i nyt citrongult/hvidgråt design, har puffer/skruekobling og kan medgives konventionelle jernbanevogne.

De gennemgående kursvognes tid er dog længst forbi; i stedet kører man via Bregenz til Lindau [D] samt via Feldkirch til Buchs SG [CH] i samdrift med ÖBB (Talent-2) og med kilometerudligning. Det sker under det i 1991 etablerede "Verkehrsverbund Vorarlberg", som siden har udviklet konceptet "S-Bahn Vorarlberg".

Af nyeste planer/tanker/idéer kan nævnes forlængelse af banen som light-rail fra Schruns videre ud i turistlandet og/eller etablering af light-rail ad kraftværkets sidespor i Tschagguns og videre ad den gamle 760 mm materialebanes tracé, der overvejende henligger som sti.

Afslutningsvis et nyere overbliksfoto over jernbanestationen i Schruns, hvor bl.a. værkstedsanlægget fra 1982 kan ses. Der er ryddet op i den "farverige" materielsamling, som mestendels er spredt på diverse jernbaneklubber i A, CH og D, og man har suppleret sig med busdrift samt andre forretningsområder til en moderne koncern.

[image]Bahnhof Schruns 20.10.2014 (foto: Raumplanung/Land Vorarlberg, Vorarlberger Landesbibliothek CC BY-SA).

Tak for følgeskab på turen.


Bedste hilsener
Niels


1988 Østrigsferien:
Vorarlberg med Seilbahn og MBS Traditionszug
Besøg i Innsbruck, Bregenz og Feldkirch
Montafonerbahn-I, ET 10.103
Montafonerbahn-II, ET 10.101
Montafonerbahn-III, ET 10.104 og ES 10.203 og 10.204
Montafonerbahn-IV, ET 10.106 og B4 10.308 – 311
Montafonerbahn-V, E 1045.01 og 1045.03


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak