Avatar

Oversigt over industribaner i Københavns-området - 1. del.

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 02. september, 2020, 22:34 (22 dage siden) @ Peter Andersen

Hejsa Peter,

Dejlig fin og informativ liste, tak. Dog var Københavns Frihavns A/S (KFA), senere Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab (KFS) ikke en industribane men et koncessioneret privatbaneselskab, ligesom fx KSB og AB. Det er koncessionen (eller mangelen på samme), der definerer, om det er en industribane eller en privatbane. Fx AB eller diverse obskure jyske privatbaner gik jo ikke hen og blev industribaner, da de mistede persontrafikken. KFA/KFS havde både lokomotiver og vogne, der måtte trafikere Statsbanernes strækninger.
Copenhagen Malmö Port (CMP) (fra 1. januar 2001) var, så vidt jeg ved, et operatørselskab, der indtil 2005 trafikkerede spornettet i Frihavnen, som på det tidspunkt vistnoktilhørte Københavns Havnevæsen , men som tidligere havde tilhørt KFA/KFS.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Falsterbanen

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen