Oversigt over industribaner i Københavns-området - 1. del.

af Niels Munch @, torsdag 03. september, 2020, 19:28 (21 dage siden) @ Peter Andersen

Jeg antager, at sporet var til kultransport og skulle ligge ud mod havnen, dvs. i den del som senere blev 'skåret af' ved sporet til Søndre Toldbod. Kopi fra Berl. Tid. 27-6-1873.


Hej Peter,

Et spor til kultransport giver ikke rigtig mening. Dels skulle man slå bro eller dæmning over voldgraven, hvilket militært set var uhensigtsmæssigt, dels var der endnu ikke rigtig noget havneanlæg - ud over Nordre Toldbod - at lægge spor ud til.

Indtil Toldbodbanen 1894 afskar de østre voldværker, var Kastellet alene "landfast" via adgangsbroerne ved Kongeporten (Sjællandsporten) i syd og Norgesporten i nord. Begge portbygninger blev opført 1663 samtidig med fæstningsanlægget.

I selve Kastellet, hvis oprindelige kasernebygninger ("stokke") er fra 1664, tilkom i 1704 Kastelskirken og i 1725 Kommandantgården. Ny Kaserne ved Norgesporten opførtes først i 1886.

Men i 1873-74 opførtes ved Kongeporten en hovedvagtsbygning med tilhørende arrest, alt i alt et ret solidt bygningsværk, hvis arkitekt i øvrigt ikke kendes. Det kan næppe udelukkes, at ingeniørbataljonen har anlagt en midlertidig bane til materialetransporter i f.m. dette byggeri.

I så fald hører denne bane som entreprenør- eller anlægsbane ikke hjemme i din oversigt. Noget permanent baneanlæg tror jeg som sagt ikke på.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DB Cargo
Hvad er det?
Hvad er det?
Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen