Oversigt over industribaner i Københavns-området - 1. del.

af Niels Munch, 3/9 2020, 19:28 (1330 dage siden) @ Peter Andersen

Jeg antager, at sporet var til kultransport og skulle ligge ud mod havnen, dvs. i den del som senere blev 'skåret af' ved sporet til Søndre Toldbod. Kopi fra Berl. Tid. 27-6-1873.


Hej Peter,

Et spor til kultransport giver ikke rigtig mening. Dels skulle man slå bro eller dæmning over voldgraven, hvilket militært set var uhensigtsmæssigt, dels var der endnu ikke rigtig noget havneanlæg - ud over Nordre Toldbod - at lægge spor ud til.

Indtil Toldbodbanen 1894 afskar de østre voldværker, var Kastellet alene "landfast" via adgangsbroerne ved Kongeporten (Sjællandsporten) i syd og Norgesporten i nord. Begge portbygninger blev opført 1663 samtidig med fæstningsanlægget.

I selve Kastellet, hvis oprindelige kasernebygninger ("stokke") er fra 1664, tilkom i 1704 Kastelskirken og i 1725 Kommandantgården. Ny Kaserne ved Norgesporten opførtes først i 1886.

Men i 1873-74 opførtes ved Kongeporten en hovedvagtsbygning med tilhørende arrest, alt i alt et ret solidt bygningsværk, hvis arkitekt i øvrigt ikke kendes. Det kan næppe udelukkes, at ingeniørbataljonen har anlagt en midlertidig bane til materialetransporter i f.m. dette byggeri.

I så fald hører denne bane som entreprenør- eller anlægsbane ikke hjemme i din oversigt. Noget permanent baneanlæg tror jeg som sagt ikke på.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak