Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Remisekat, Hc, 29/12 2020, 00:34 (1217 dage siden) @ Chivas

Hvorfor nævnes der toglægekasser, syge bårer og beskyttelsesrum i året 1960/61?
Det er da godt at have, men hvorfor især beskyttelsesrum? Der var vel ikke ligefrem en toglæge med.
Kan nogen sige lidt mere om disse ting?

Ethvert personførende tog skulle medføre en båre og en lægekasse - til brug ved sygdom eller uheld. Skinnebusserne på Aalborg Privatbaner kørte jo fast over DSB-strækninger og havde derfor en båre placeret under et sæde. Toglægekassen hedder sådan til forskel fra de faste lægekasser. De var plomberede og der var også ordrer for deres eftersyn og supplering efter brug.
Beskyttelsesrum har intet som helst med kold eller varm krig at gøre. Der er tale om en bufferzone i tilfælde af kollision, se SR §20, og der er derfor at man som oftest har haft en pakvogn eller lignende umiddelbart op til trækkraften og ellers en helt eller delvis aflåst vogn. Skulle uheldet være ude kunne man dog være så heldig at slippe med materiel skade.
Når det tydeliggøres her er det kun for at leve op til forskrifterne; der er jo tale om vogne der ikke indgår i den daglige drift og usædvanlige oprangeringer.
venlig hilsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak