Avatar

Togplan VI 1932, sv. til Asger

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/1 2021, 09:46 (1194 dage siden) @ Steffen Dresler

Steffen rammer en ligtorn indenfor både jernbanehistorie og for så vidt også andre beslægtede områder, hvor dels klubber, men også private har samlet uden at have styr på hvad - ud over oven i hovedet.
EVP skriver det jo så fint på hans hjemmeside (og hvad sker der med den når Erik ikke er der til at betale?). Arvingerne kører måske det hele på lossepladsen. I bilverdenen er der en der har reddet de kartotekskort fra GMs samlefabrik, så han har uvurderlige historiske kilder for GM biler, der blev samlet i København - men hvad sker der når han ikke er der? Han har ikke svaet på mit spørgsmål.
Dansk Veteranbilklub råder over et gigantisk motorhistorisk bibliotek, som de takket være et samarbejde for 10 - 15 år siden med det Kongelige bibliotek fik startet en registrering af - den er ikke slut endnu, og da de også har fået egentlige arkivalier fra gamle bilfirmaer mm (som måske burde være på Erhvervsarkivet i Århus) er de igang med at skabe Danmarks Motorhistoriske Arkiv. Der har man en gigantisk billedsamling skabt primært af den hedengangne redacteur af Bilhistorisk Tidsskrift (klubbens blad) Ole Emil Risager, men uden indexering. Det er nu skabt af et par frivillige ved et årelangt arbejde.
Det samme bør ske indenfor jernbaneområdet. Jeg imponeres over hvordan Georg gang på gang kan komme med interessante toganmeldelser eller cirkulærer - har han en kopi af hele DSB's arkiv hjemme i kælderen? Men hvad skal der ske med det Georg? Du har garanteret noget der kan udfylde huller andre steder. Jeg forstår på nogen af Peter Rolands indslag, at Nordsjælland er igang med at registrere (og digitalisere) meget af det de har erhvervet/fået forærende.

Det handler meget om hvorvidt det bare er "modeltog i 1:1" eller en virkelig teknologihistorisk interesse og formidling af denne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak