Roslagsbanan - flere fotos (1981)

af Jens Vesterdahl ⌂, 15/3 2021, 09:13 (1142 dage siden) @ Niels Munch

Skinnebussen, der har mistet sin "krone", er en "opfindelse" fra SJ-perioden, der jo ophørte 1972 med Storstockholms Lokaltrafiks overtagelse af banen.

Jeg syntes dengang heller ikke at daddelæsken hørte naturligt til i det selskab

Yderst t.v. ses et tog komme "nede fra byen", idet Djursholmslinjen i perioden 1895–1960 fortsatte fra Östra og videre i gadeplan 1,2 km til en endestation på Engelbrektsplan ved parken Humlegården, hvor der var omløbsspor. Undervejs krydsedes sporvejens dobbeltspor på den trafikerede Valhallavägen, hvilket i tidens løb gav visse sikringstekniske udfordringer ...

Spændende, det vidste jeg ikke :-)

Der rumsterer planer om at videreføre Roslagsbanan til centrum i tunnel.

Jeg undrede mig allerede dengang - med Stockholms glimrende tunnelbanenet in mente - over at Roslagsbanan endte mere eller mindre blindt på Stockholm Ö. Men det er jeg jo så ikke alene om, og glædeligt at høre at der er tanker om at forlænge banen ind til centrum.
Selv om der tydeligvis er sket meget siden mit besøg, og selv om jeg kun befandt mig på selve Östra station, så husker jeg det som en meget charmerende jernbane.

Venlig hilsen
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak