Sporvogne i udlandet - Oslo Sporveier ("Korntrikk")

af Niels Munch, 2/4 2021, 14:50 (1120 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

På din udmærkede hjemmeside, som du linker til, ses nogle tidlige Oslo-fotos. Det får mig til at spørge, om du er stødt på "korntrikken"? Korntrikken var 2 godssporvogne nr. 354 og 355, bygget af Skabo 1932/33:

[image]"Oslo Sporveier. Trikk spesialbygget godsmotorvogn 354 type K, "korntrikken" på vei inn under den nyeste kornsiloen på Vippetangen. Vogna benytter den sidestilte kontaktledningen inn under siloene med egen trolleystrømavtager. Sporet inn under denne siloen var felles med jernbanen (veksel i forgrunnen), det eneste sporet i Norge som regulært ble brukt både av jernbanetog og sporvogn."
Foto: Mjelva, Ole. Digitaltmoseum.no - ID: A-70036/Ub/0013/439 (CC BY-SA).

Vognene lastede hver 20 tons. På en arbejdsdag kunne vognene nå i alt 16 ture med korn fra havnen til 2 valsemøller (Grünerløkken og Sandaker) i byen. Korntransporterne ophørte 15.02.1967.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak