En "jernbanerejse" - Møldrup station

af Niels Munch, 14/3 2013, 20:46 (4062 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 14/3 2013, 21:02

Kære Thomas,

Min gode ven, Jørgen Østergaard, formand for Historisk Samfund for Viborgegnen, med hvem jeg bl.a. korresponderede om Skelhøje Station, har i mange år boet i Tostrup ved Møldrup, hvis oprindelse som stationsby han selvfølgelig også har forsket i. Viborg-Ålestrup banen var ophørt med persontransport, da han i 1972 flyttede dertil, 1,5 km fra Møldrup station og samme afstand fra Nørdam trinbræt. Men han har som nævnt rodet en del med historien, især om, hvorfor den ikke kom til Tostrup, hvor han bor, men i stedet bevidst blev lagt de 1½ km østpå, hvor ingen mennesker boede.

Da vi nu er i det historiske forum, skal Jørgens beretning - med hans accept - hænges på her i nærværende tråd:


”Hvorfor Møldrup station ikke ligger i Tostrup” eller ”En stationsbys opståen”:

”Oprindeligt var der jo anlagt en Himmerlandsbane fra Hobro til Løgstør via en plet i Østerbølle sogn med det gode himmerlandske navn Wollestrup (Oles torp) – senere fordansket til Ålestrup. Her tilsluttedes så senere banen fra Viborg.

Da det så gik den anden vej, nedlagde man først Ålestrup-Hobro og lod Løgstør-Viborg leve videre.

Da linieføringen fra Viborg til Ålestrup i 1880erne skulle trækkes, kunne man gå to veje:

- via Rødding og Klejtrup til Ålestrup eller måske Nørager eller
- via Skals, ad Simested ådal til en station i Ugelris / Skindersbro (Tostrup sogn) over Hvam til Ålestrup.

Sognerådet i Skals betalte en temmelig stor sum penge for at få banen dertil (man havde også tidligt en højskole), hvorefter sognerådet i Tostrup var stensikre på at nu kom banen hertil, så man valgte ikke at betale noget!

Hvad skete så? Skønt man førte banen til Skals langs Hjarbæk fjord, forlod man Simested ådallinjen og trak banen op over det jævne terræn øst for Tostrup mellem denne landsby og landsbyen Roum. Derved slap man også for en meget dyb gennemskæring af morænelinjen Tulsbjerge lige nord for Tostrup. Man valgte en linje nøjagtigt på sogneskellet til Roum sogn, hvor tillige en gammel hovedvej fra Viborg til Ålborg gik (nuv. hovedvej 13). Her strøede man så i 1892 en station ud ved krydset mellem denne hovedvej og landevejen Hobro-Virksund (- Skive). De eneste indbyggere på denne øde lynghede var 2 svenske familier boende i et par træhuse, kaldet “Lille Sverige”. Nærmeste “danske” lokalitet var 3 gårde i nærheden kaldet Møldrupgårde, deraf stationsnavnet.

Den første, der byggede hus lige i dette sandede kryds nær den nye jernbane, var en købmand Ambrosius fra Tostrup, der fik sig et lagerhus til gods fra jernbanen (man solgte jo også cement og tømmer). Omkring århundredskiftet fandt han ud af, at man også kunne sælge andre varer direkte fra det sted, og byggede sig en købmandsforretning på grunden. I dag drives den af 4. generation Ambrosius. Trælast og tømmerdelen blev senere skilt fra og eksisterer endnu som en af Himmerlands største i sin art, Fa. Arnold D. Kristensen.

Flere huse kom selvklart til i Møldrup, der efterhånden fik afholdshotel, skole, mejeri, central, læge og hvad der ellers var normen i stationsbyerne. Alt blev så taget fra den gamle hovedby, Tostrup. Det eneste vi her har tilbage, som Møldrup aldrig fik, var kirken. Møldrup er den dag i dag delt lige nøjagtig hvor skinnelegemet gik mellem Tostrup og Roum sogne, men med fælles præst.”


Og således gik det hele alligevel ikke op i takstkalamiteter - og guldøl!

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MF634ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak