Kleinbahn Apenrade #4

af Bent Hansen, 14/8 2022, 16:00 (621 dage siden) @ Niels Munch

RAVSTED MERGELSELSKAB

Originaltitlen var Mergelverband Rapstedt, idet selskabet virkede i det af Preussen administrerede Nordslesvig.

Selskabet omtales i Heidekultur i 1912 og 1913, men ikke i 1910. Formentlig er det dannet i 1911.

Selskabet omfattede otte kommuner med 131 interessenter med tilsammen 2500 ha.
Kilde: Heidekultur 1912.

Følgende kommuner deltog:
Dansk navn Tysk navn
Ravsted Rapstedt Åbenrå Amt
Hornse Horns Do
Hynding Hünding Do
Korup Qourp Do. (Måske skulle betegnelsen være Qorup?)
Alslev Alsleben Do
Sottrup Sotterup Do
Mårbæk Maarbek Tønder Amt
Klovtoft Klautoft Do
Bedsted Bedstedt Do
Hydevad Hüdewatt Do
Hellevad Hellewatt Do
Ørslev Oersleff Do
Kilde: Heidekultur 1.1913.

Brand efter mergelbanen i Korup. Det var en gnist fra et mergellokomotiv formentlig fra Ravsted, der havde antændt en går i Korup.
Kilde: Flensborg Avis 19.06.1910.

Her er flere end otte kommuner! Alslev hed egentlig Alsleben a. d. Au. Denne kommune del­tog også i Abild - Ø. Højst Mergelselskab.

Hele egnen mergledes igen af HAJ for Bedsted og Omegns Mergelselskab i 30'erne Der ken­des et foto fra entreprenør Husen fra Ravsted, men dette angives at forestille et vejarbejde. Et postkort viser et tilsvarende loko. Dette er ubestemt, men titlen er Bahnstation Rapstedt. Det er dateret ca. 1905, hvilket ikke behøver at være rigtigt. Husens billede er ikke dateret, men til gengæld kan lokoet bestemmes til Krauss 6213/19?? Formentlig ses Husens karakteristiske formand på begge billeder. Da Husen ofte lejede helt nye loko, kan en bestemmelse af 6213's byggeår give et fingerpeg om driftstiden.
Kilde: BH.

Det danske Hedeselskab nævner selskabet: Man anslog udkørslen til 200 000 m³. Først håndlæssede man, men senere kom gravemaskine. Damplokoene var på 50 hk. Sporvidde 600 mm. 15 kg/m skinner. 1,4 m³ tipvogne af træ. Der kørtes indtil 20 km fra lejet med 26 vogne i kolonnen.
Kilde: Hedeselskabets Tidsskrift 17.1911.

Hedeselskabet var imponeret af tallene, idet kun Hoffmann i Danmark på det tidspunkt tålte sammenligning. I Danmark satte 7 - 10 kg/m sporene grænser for præstationerne. Hedeselskabet kalder i øvrigt lokaliteten for Rabsted eller Ravsted.
Kilde: BH.

Mergelselskabets bane krydsede Amtsbanen Åbenrå - Løgumkloster i km 37,3 mellem Klov­toft og Sivkro (Klautoft und Sieverkrug). Krydsningen ses på et kort, men dette er blottet for årstal eller andre angivelser. Sporet kaldes Rapstedter Mergelbahn. Se den vedføjede spor­plan.
Kilde: Landsarkivet for Sønderjylland. Kleinbahn Kreis Apenrade. Kort 455.

Amtsbanen lå det pågældende sted nogenlunde øst vest. Mergelsporet lå nord syd. Formentlig lå stedet meget nær Sivkro. Umiddelbart øst for passagen ses et kort sidespor for Amtsbanen. Mergelsporet krydsede sammen med en lokalvej som det fulgte til efter passagen af Arnå, der skete på vejbroen. Lokalvejene kan ikke lokaliseres på nutidskort.

Et tilsvarende kort nr. 454 er bortkommet.
Kilde: BH.

Rabstedt Afvandingsseskab (Entwasserungs-Genossenschaft Rapstedt har afleveret arkivalier fra perioden 1913 - 61. Årstallene er ikke nødvendigvis sammenfaldendemed mergelbanens driftstid. Selskabet behøver ikke at have noget med mergelselskabet at gøre.
Kilde: Landsarkivet for Sønderjylland.

Mergelbanen
Fortalt i Christian Hansen's erindringer om Korup 1949.

Omkring 1900 blev jordene merglet med "engmergel", som vi selv smed op. Den eneste mergel jeg gravede var i 1904. Det var et usundt og svært arbejde. Der blev også kørt en hel del mergel til og fra lejrene i Terp og Svejlund og Ballum.

Mergelgravere i Ballum omkring 1900.

I 1910 kom den første mergelbane til Korup og Ravsted fra Øbening. De brugte polakker til arbejdet (måde mænd og kvinder). Mergelen blev aflæsset på marken i store stakke med 500 m3 i hver. Stakkene lå sådan hen i fire uger, så de kunne synke sammen inden de blev opmålte.

På billedet ses mergeltoget foran Ravsted Mejeri ca. 1911.

Mergelselskabet lånte pengene til finansieringen hos Staten, til en billig rente, og skulle så afdrages over en årrække.

Mergelen kostede 3 mark pr. m³. Det var i øvrigt en gnist fra denne bane, som i 1910 antændte vort kære hjem.

Her ses toget fremme ved Søren Thomsen's kro.
Kilde: http://www.ravstedlokalhistorie.dk/rsiob/rsiob-mergelbanen.htm

Notits: Øster Terp, torsdag. En mergelbane. (A. A.)
Efter forlydende agter man at anlægge en mergelbane her fra byen for at forsyne de omkringliggende landsbyer Bedsted, Ravsted, Korup, Klovtoft og Bovlund med mergel.
Kilde: Flensborg Avis 11.09.1903.

Ulykke ved mergelbanen ved Rugbjerg. Det var banens lokomotiv, der skræmte heste for en vogn. Toget kom formentlig fra Hellevad?
Kilde: Flensborg Avis 28.10.1910.

Slagsmål ved mergelbanen i Hellevad.
Kilde: Flensborg Avis 02.07.1913.

Både Øbening og Ravsted havde Hellevad kommune som deltager.
Kilde: BH 12.10.2015.

TEKNISKE OPLYSNINGER
Maskine: IBM Aptiva
Styresystem: Windows 95B
Program: WordPerfect 7.0
Sti: c:\MyFiles\arkiv\diverse\Ravsted
Udskrift nr.: 1
Dato: 24.04.1995
Rettet: 28. november 2011
Fotokopier: Nej
Komplet: Nej
Tekst: Bent Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak