PKL billeder - Mühlhaus mm 1991 #2

af Hans T. Møller, 21/6 2023, 13:42 (312 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for de supplerende oplysninger. Franske skinnebusser er et stort og interessant emne, og jeg støtter mig gerne til Yves Broncard: Autorails de France, hvor jeg har bind 1, 2 og 4. (Hvis nogen i forum har bind 3 til salg, vil jeg være interesseret, forudsat at prisen er rimelig.)

I bind 4 behandles den type, som vi har med at gøre her.

Da de store franske regionale jernbaneselskaber blev samlet i det statslige SNCF i 1938, var det naturligt at centralisere visse funktioner. Således oprettede man "Division des Études Autorails" (DEA), en organisation, der blandt andet skulle undersøge statsbanernes fremtidige behov for skinnebusser, opstille kravsspecifikationer til nyanskaffelser og sørge for standardisering.

For at varetage trafikken i tyndt befolkede landlige områder, fandt DEA frem til, at der var behov for en enkel, robust skinnebus med en 150 hk motor. Vedligehold og reparationer skulle være så ukomplicerede, at de normalt kunne foregå lokalt, så man slap for at køre ind til de store centralværksteder.

Renault bød på opgaven, og i 1944 blev der bestilt to prototyper, men krigen sinkede projektet, og først i marts ´47 rullede den første ud fra fabrikken, mens den næste fulgte godt et år senere. De blev prøvekørt meget intensivt og viste sig særdeles driftssikre.

Motoren var en sekscylindret diesel, som via en firetrins gearkasse og et vendegear trak på den næstforreste aksel. De to tætsiddende hjul i hver ende af skinnebussen var monteret i en affjedret ramme, men der var ikke tale om en truck med en midtertap. Den forreste og bagerste aksel var sideforskydelig (26mm), og dette ret primitive system syntes at have fungeret. Maksimal hastighed var sat til 100 km/t.

Bag motoren lå et rejsegodsrum, og hvis motoren skulle udtages, kunne den rulles derind og ud af én af dørene i siden!

Føreren sad højt hævet oppe i – ja, hvad kalder man sådan en indretning på dansk? Der var intet toilet i prototyperne, men det blev senere installeret, og derefter havde alle enheder havde 57 siddepladser plus seks klapsæder. Den maksimale vægt af en skinnebus var 24 tons.

Som tidligere nævnt fik SNCF leveret 50 af type X 5500 i 1950-51 og 55 af type X 5800 i 1953-54. De to prototyper fik deres egne numre: X 5010 og X 5011. Skinnebusserne blev indsat på landlige sidebaner overalt i Frankrig.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak