Billededokumentation af mange danske stationer

af Theis Andersen, 1/2 2024, 18:44 (137 dage siden)

Hvis nogen en dag har brug for billededokumentation af, hvordan mange danske stationer så ud i årene 1981 til 1990, så er her et link til Rigsarkivets samling af billeder fra DSB's strækningsregistrant, som kan bestilles til en af Rigsarkivets læsesale. Der er virkelig meget indhold. Hovedbanegården her fylder alene fire af sådanne kasser, hvor der er fire fotografier i hver konvolut.


https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=Danske+Statsbaner&b=undefined&c...

[image]

[image]

[image]

Mvh Theis

--
[image]

Billededokumentation af mange danske stationer

af Ole Gold ⌂, 2/2 2024, 07:30 (136 dage siden) @ Theis Andersen

Tak for informationen.

Godt at se at samlingen er blevet bevaret. Den stod rundt omkring hos udvalgte instanser i DSB og bestod af et anseeligt antal blå A4-ringbind.

Det var så vidt jeg husker nogle langtidsledige arkitekter der fik opgaven med at lave bygningsregistranten.

Med venlig hilsen
Ole Gold

Billededokumentation af mange danske stationer

af Svend, Storkøbenhavn, 2/2 2024, 10:56 (136 dage siden) @ Ole Gold

Tak for informationen.

Godt at se at samlingen er blevet bevaret. Den stod rundt omkring hos udvalgte instanser i DSB og bestod af et anseeligt antal blå A4-ringbind.

Det var så vidt jeg husker nogle langtidsledige arkitekter der fik opgaven med at lave bygningsregistranten.

Med venlig hilsen
Ole Gold

Det er korrekt. Det hele foregik koordineret af DSB Bygningsområde i Hellerup ledet af bygningsinspektør Hernø.

Det var dengang Hellerup - sammenlagt - var en stor DSB arbejdsplads med et par hundrede medarbejdere ansat: Station med billetkontor, gods (fragtstykgods, ekspresgods, godsplads med meget rangering især med Tuborg-vogne), trafikstyring/kommandopost, kørestrømsmesterstrækning, banemesterstrækning, sikringsmesterstrækning, bygningsområde med mange ansatte håndværkere ....... Hertil kom de mange medarbejdere på Tuborgs læsseanlæg, hos DSB vognmanden og i kiosker.
Denne del af jernbanedriften er på vej til at gå i glemmebogen.

--
Svend

[image]

Billededokumentation af mange danske stationer

af Lars, 2/2 2024, 11:08 (136 dage siden) @ Svend

Tak for informationen.

Godt at se at samlingen er blevet bevaret. Den stod rundt omkring hos udvalgte instanser i DSB og bestod af et anseeligt antal blå A4-ringbind.

Det var så vidt jeg husker nogle langtidsledige arkitekter der fik opgaven med at lave bygningsregistranten.

Med venlig hilsen
Ole Gold


Det er korrekt. Det hele foregik koordineret af DSB Bygningsområde i Hellerup ledet af bygningsinspektør Hernø.

Det var dengang Hellerup - sammenlagt - var en stor DSB arbejdsplads med et par hundrede medarbejdere ansat: Station med billetkontor, gods (fragtstykgods, ekspresgods, godsplads med meget rangering især med Tuborg-vogne), trafikstyring/kommandopost, kørestrømsmesterstrækning, banemesterstrækning, sikringsmesterstrækning, bygningsområde med mange ansatte håndværkere ....... Hertil kom de mange medarbejdere på Tuborgs læsseanlæg, hos DSB vognmanden og i kiosker.
Denne del af jernbanedriften er på vej til at gå i glemmebogen.

Hvor mange er der i dag? Ingen?

--
mvh
Lars

Billededokumentation af mange danske stationer

af Svend, Storkøbenhavn, 2/2 2024, 17:18 (136 dage siden) @ Lars

Tak for informationen.

Godt at se at samlingen er blevet bevaret. Den stod rundt omkring hos udvalgte instanser i DSB og bestod af et anseeligt antal blå A4-ringbind.

Det var så vidt jeg husker nogle langtidsledige arkitekter der fik opgaven med at lave bygningsregistranten.

Med venlig hilsen
Ole Gold


Det er korrekt. Det hele foregik koordineret af DSB Bygningsområde i Hellerup ledet af bygningsinspektør Hernø.

Det var dengang Hellerup - sammenlagt - var en stor DSB arbejdsplads med et par hundrede medarbejdere ansat: Station med billetkontor, gods (fragtstykgods, ekspresgods, godsplads med meget rangering især med Tuborg-vogne), trafikstyring/kommandopost, kørestrømsmesterstrækning, banemesterstrækning, sikringsmesterstrækning, bygningsområde med mange ansatte håndværkere ....... Hertil kom de mange medarbejdere på Tuborgs læsseanlæg, hos DSB vognmanden og i kiosker.
Denne del af jernbanedriften er på vej til at gå i glemmebogen.


Hvor mange er der i dag? Ingen?

Tænker du på faste medarbejdere på stationen alt incl?
Der er vel det antal, som arbejder i 7-eleven.

--
Svend

[image]

ContecRailSvenska-lok
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak