Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Niels Jensen, 7/4 2024, 16:44 (22 dage siden) @ Hans T. Møller

Nora Bergslags Järnväg AB har en meget spændende og særpræget historie I 1918 ejedes jernbaneselskabet af Skandinaviska Kreditaktiebolaget, som solgte aktierne til Ångfartygs A.B. Tirfing og Rederiaktiebolaget Svenska Lloyd i Göteborg. Disse to selskaber indgik i den meget store svenske Broström rederikoncern, der ejede banen (selskabet) til 1976, da trafikken skrumpede - flere og flere af jerngruberne omkring banen indstillede driften. Staten overtog aktierne - vistnok for 1 krone. (svensk!!). Trafikken fortsatte indtil 1985.
I 1956 udgav NBJ AB en fin bog "Järnets Järnväg".
Denne lidt usædvanlige selskabskonstruktion med et stort (det største!) Göteborg rederi som ejer bevirkede, at det oprindelige miljø i Nora er bevaret.
Krimi forfatterinden Maria Lang udgav i 1987 kriminalromanen "Ånglok 16 på fel spår".
NBVJ hat en meget stor samling rullende materiel - bl.a. personvognene NBJ CD 13(vognkasse) bygget i Randers i 1873 og B 25 - Randers 1876.
Foreningen ejer 13 damplok - de fleste af helt unikke.
Ekstra info: Broström rederikoncernen blev ødelagt af tredie generation, der interesserede sig mere for engelske nøgendansere(frække damer) end for rederivirksomhed. Det er der skrevet utallige kulørte bladsartikler om og sågar en bog. Resterende rederiaktivitet blev overtaget af danske A.P. Møller (der var et akkumuleret stort skattemæssigt underskud). APM fortsatte i nogen tid rederivirksomheden med tankskibe. Bl.a. havde Broström tankskibet "Vineminia", der sejlede med rødvin fra Sydeuropa på charter til Vinmonopolet.
Joe - der er mange spændende og kulørte historier i svensk erhvervsliv - ikke mindst omkring jernbanedriften - og de andre drifter...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak