Avatar

Tinghøj trinbræts placering

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/4 2024, 11:34 (13 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Sallingbanen km 20,5. 4. august 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Som så mange gange før, er spørgsmålet "altid": Lå trinbrættet før eller efter overkørslen og lå det til venstre eller til højre for banen?

Det kunne være sjovt, om vi kunne få fastslået Tinghøjs faktiske placering.

Ifølge min tidligere omtalte hjemmelmand: til højre, lige overfor stenen.


Jeg har fra en troværdig kilde, som muligvis er identisk med Sørens kilde, og som er barnefødt på stedet, fået oplyst, at trinbrættet lå til højre for sporet og før overkørslen "lige over for kilometerstenen".

For god ordens skyld anføres, at mit billede er taget med ryggen mod Skive.

Peer Thomassens billede i Mogens Duus' bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors", side 153, er således taget fra vestsiden af banen mod østsiden af banen med Skive til højre og Glyngøre til venstre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billedet og fotografens markante skygge ses her:

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak