Sporveismuseet i Oslo - del 1 (7 fotos)
Når man velbespist og veludhvilet går i land på Vippetangen i Oslo kl. 10:00, har man ca. 5 timer i Norges hovedstad, hvor man dels kan besøge Sporveismuseet i Vognhall 5 ved Majorstuen, dels kan train- og tramspotte på Sentralstasjonen hhv. ved Jernbanetorget, alt i et passende tempo og inden, man skal borde Gotlandsbolaget igen til hjemfærden.
Vognhall 5 ved Majorstuen i Oslo, 26.03.2025 (nm).
En god kontakt ved Lokaltrafikkhistorisk Forening (LTF) sørgede den 26. marts 2025 - trods endnu ufærdig ombygning - for adgang til vognhallens omfattende samling, hvorfra jeg i det følgende skal vise nogle eksempler - suppleret med lidt historiske fotos. Vi er jo på Jernbanehistorisk Forum:
Vogn nr. 8 af Holmenkolbanens (HKB) 1. serie (MAN/Schuckert 1897, udr. 1963 efter 40 år som arbejdsvogn). Ved siden af t.h. ses HKB nr. 110.
Disse "tændstikæsker", bygget som bysporvogne, viste sig for små, især på store udflugtsdage, hvorfor HKB fra 1910 og under inspiration fra bl.a. amerikanske "interurbans" anskaffede brede bogievogne, f.eks.:
HKB nr. 42 (Skabo/Westinghouse 1917, udr. 1982).
Vognen ses i udgave som "endeinngangsvogn"; i en periode herefter var "midtinngangsvogner" sagen, indtil det skulle være "gjennomstrømningsvogner". Så der blev i tidens løb ombygget en hel del på de store tagrytter-/teakvogne.
Søstervognen nr. 40, opr. endeinngangsvogn (Skabo/Westinghouse 1914, omb. 1955, udr. 1982). Foto: Narve Skarpmoen, Nasjonalbiblioteket.
Holmenkolbanens "tændstikæsker" kom aldrig til centrum ad sporvejsnettet, og de brede vogne kom det først via "Fellestunnelen", der åbnede 1928. Andre forstadsbanevogne, bygget som "smalle", kom imidlertid ad gadesporvej ind til Oslo centrum, f.eks. denne type t.h.:
Bærumsbanens (BB) bogievogn litra A nr. 3, senere 43, så arbejdsvogn 393 (van der Zypen & Charlier/Siemens-Schuckert 1924, udr. 1995). Vognen t.v. er "bysporvogn" OS nr. 121.
A-vogn nr. 3 på Haslum Stasjon, Bærumsbanen. Foto: Ukendt. Nasjonalbiblioteket.
Da Bærumsbanen i 1942 blev forlænget fra Kolsås til Røabanen, og der via Majorstuen og Fellestunnelen kunne køres til centrum, anskaffede man de brede, mørkeblå C1-stålvogne, ligesom man i 1949 til 1966 byggede C2-stålvognene, delvis under anvendelse af el-udrustning etc. fra A-vognene. Indimellem byggede man de 2 D-vogne nr. 401 og 402, idet man "flækkede" A-vognene nr. 30 og 10 på langs og "byggede dem brede". De var færdige i 1943 hhv. 1944, men blev ikke den store succes og udrangeredes 1982 hhv. 1980 efter behersket anvendelse. Ingen af de 2 vogne er (desværre) bevaret:
D-vogn nr. 401, Avløs 1960. Ukendt fotograf - digitaltmuseum.no, ID: A-40202/Ua/0005/042.
Der er mere om de brede forstadsbanevogne i mit indlæg om Majorstuen.
Jeg pauser her og fortsætter i del 2 .....