Avatar

Publikumskøreplan anno 1890

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, mandag 13. august, 2012, 15:52 (2380 dage siden)

Så skete det igen ;-)
Min far har endnu engang fundet noget han havde glemt han havde.
Nemlig "Kjøreplan for de danske Jærnbaner med de vigtigste Forbindelser til Nabolandene. Gyldig fra 1. Juni 1890."
Godt nok var det en kopi han havde, men den blev alligevel skannet så den kunne komme flere til gavn :-)

Avatar

Publikumskøreplan anno 1890 - tak!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 13. august, 2012, 16:13 (2380 dage siden) @ T. Rithmester

Publikumskøreplan anno 1890

af Svend @, Storkøbenhavn, onsdag 15. august, 2012, 22:53 (2377 dage siden) @ T. Rithmester

Bemærk i Vamdrup:
Tidsforskellen mellem dansk og tysk tid er 14 minutter.

--
Svend

[image]

Avatar

Publikumskøreplan anno 1890

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, torsdag 16. august, 2012, 10:36 (2377 dage siden) @ Svend

Bemærk i Vamdrup:
Tidsforskellen mellem dansk og tysk tid er 14 minutter.

Kan det have noget at gøre med, at der jo oprindelig i DK jo også var ca. 14 min. i tidsforskel mellem Kbh og Aarhus ?
Måske tyskerne allerede i 1890 havde indført én tidszone for hele Tyskland ?

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af XAL Olesen, torsdag 16. august, 2012, 12:59 (2377 dage siden) @ T. Rithmester

Den 1. april 1892 bestemmer statsbanerne i Bayern, Württemberg og Baden til at følge middeleuropæisk tid som basis for deres tidsangivelser i køreplaner m.m.

Først året efter tilslutter de øvrige tyske baner sig til dette. Før dette var der efter egen hukommelse mindst 5 forskellige tidszoner i det tyske delstater.

Kilde: BahnExtra, 3/2004 side 30.

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af XAL Olesen, torsdag 16. august, 2012, 13:48 (2377 dage siden) @ T. Rithmester

Efter at have søgt lidt mere systematisk om tidszoner er følgende kommet frem i lyset.

De preussiske baner i det gamle nordtyske forbund kørte efter "Berlinertid" indtil 1. april 1893.Herefter MEZ-tid (middeleuropæisk tid).

I Danmark brugte man "Københavnertid" indtil 1. januar 1894. Herefter MEZ-tid.

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af steenth, torsdag 16. august, 2012, 15:46 (2377 dage siden) @ XAL Olesen

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.

Der var kun 3 minutters forskel imellem Berlin og København - dvs det er ikke Berlin-tid, når der er 14 minutters forskel.

Mvh
Steen

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af UTJ, torsdag 16. august, 2012, 16:00 (2377 dage siden) @ steenth

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.


Der var kun 3 minutters forskel imellem Berlin og København - dvs det er ikke Berlin-tid, når der er 14 minutters forskel.

Nu er tydsk tid jo 14 min efter dansk tid, så i dette tilfælde må tydsk tid være regnet fra et noget mere vestligt punkt end dansk tid.

Hvis jeg regner rigtigt må den danske tid være Gudhjemtid og den tyske Berlin-tid. Men hvornår gik vi i DK over til Gudhjemtid (15 gr øst)?

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af Georg Schmidt, torsdag 16. august, 2012, 16:03 (2377 dage siden) @ steenth

De 14 minutter kunne bedre passe med Hamburg tid. Iflg en artikel fra Deutscher Wetterdienst om sommertid nævnes, at mellemeuropæisk tid indførtes i Østrig 1/10 1891, i Sydtyskland 1/4 1892, i Nordtyskland 1/4 1893 og i Schweiz 1/6 1894. Tyskland har haft sommertid 1916-18, 1940-49 og fra 1980.
Mvh
Georg

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen