Mandagsbilleder fra 90 ´erne (VNJ).

af Poul Andersen, 17/11 2014, 14:36 (3449 dage siden)

Efter Y-togenes ibrugtagning i oktober 1983, blev planlægningen af en total udskiftning af strækningssporet påbegyndt. I årene 1985 - 1989 blev sporet ombygget, og samtidig fortsatte man udbygning af fjernstyringen, så hele strækningen var fjernstyret i 1990.
Dagligdagen i 90´erne på Vestbanen var præget af stigende passagertal, mens godstrafikken faldt. Det blev til kørsel med godstog til og fra Esbjerg, ligesom Vestbanen også betjente Ølgod.
De to svenske skinnebustogsæt blev renoveret og malet i Vestbanens rød/gule design, men var ikke særlig populære når de erstattede Y-tog der var til eftersyn.
De gjorde dog stor lykke på Bramming - Grindsted banen, hvor en lokal forening stod for veterantogskørsel.
I 1998 lykkedes det at få et Y-tog mere, idet der blev anskaffet et brugt, men renoveret togsæt fra Lollandsbanen. Herefter kunne de to Y-tog fra 1983 gennemgå en tiltrængt renovering.

[image]

MB 52 + 53 i Nr. Nebel, juli 1992.

[image]
[image]
[image]

Tre billeder, hvor der rangeres med militærtog i Oksbøl Syd i 1991.

[image]

Varde st. i juli 1991, - det var dengang togene var røde.

[image]

DL 14 med godstog på læssesporet i Ølgod, i maj 1997.

[image]

MB 52 + 53 i Grindsted i september 1998. Toget holder ved den tidligere VVGJ perron.

[image]

Ys 83 + Ym 73 klar til første plantog på Vestbanen, den 30. marts 1998.

Næste mandag slutter "mandagsbilleder" fra VNJ, med en serie fra de sidste 3 år jeg var ansat på Vestbanen. Det blev de mest spændende år, men sluttede på en kedelig måde.

Mvh.
Poul.

Indsend billederContecRail
Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak