Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (12 ill.)

af Niels Munch, 18/3 2015, 15:01 (3326 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 18/3 2015, 15:30

God eftermiddag,

Fra begyndelsen af 1990'erne havde privatbanerne interesseret sig for, hvilken togtype der kunne afløse de meget vellykkede Y-tog.

I processen, der førte til anskaffelse af 13 IC2-tog, havde man haft uformelle "følere" ude ved forskellige togfabrikker, herunder Linke-Hoffmann-Busch i Salzgitter (LHB, fra 1996 Alsthom LHB). LHB præsenterede 1993 en tegning af et "Innovatives Regionalfahrzeug", 3-leddet og på kun 4 aksler.

De privatbaner, hvis materieludskiftning havde et lidt længere sigte end "IC2-banernes", fortsatte med at følge den udvikling, der var sat i gang med regionaliseringen af de tyske baner og VDVs idéspecifikation til nye, lette dieseltog. Og på en "regionaliseringskonference" i Karslruhe 30. - 31.03.1995 præsenterede LHB - på papiret og overhead-projektoren - en videreudviklet udgave af ovennævnte "Innovatives Regionalfahrzeug" med 60% lavtgulv, nu kaldet Leichter NahverkehrsTriebwagen, LNT:

[image]
LHB datablad for LNT (klik på billedet for større udgave).

Enkelt-drivakslerne i endevognene var en tænkt videreudvikling af prototypen til enkeltakslerne under DSBs 4. generation S-tog, og vognkassen var tænkt udført i en let stålkonstruktion med brug af GFK-fronter m.v. og med en rammestivhed på 600 kN. LNT lignede på ikke uvæsentlige punkter DÜWAGs RegioSprinter, der som den eneste 1:1 prototype blev demonstreret ved konferencen.

Dette har formentlig gjort indtryk på LHB, for den lovede LNT-prototype kom aldrig ud over tegnebrædtet i Salzgitter.

Alsthom, fra 1998 ALSTOM, satsede herefter på lette dieseltog med en rammestivhed modsvarende UIC-normen på 1500 kN og udviklede LINT-familien, i første omgang den solokørende LINT-27 og dobbelttoget LINT-41 (hvor sidstnævnte jo kendes herhjemme - "til hudløshed" vil nogen mene - hos ARRIVA, Lokalbanen og Regionstog).

I f.m. en rejse til INNOTRANS 1998 i Berlin tilbød LHBs danske repræsentant at arrangere fabriksbesøg hos ALSTOM-LHB i Salsgitter. På dette tidspunkt havde man - foruden 4G S-togene til DSB - bl.a. 30 stk. BR 640 (LINT-27) til DB i ordrebogen:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
ALSTOM-LHB Salzgitter 28.10.1998, Coradia LINT-27 under bygning til DB (alle fotos: nm).

4G S-togene måtte ikke fotograferes.

LINT-togene og deres "franske fætter", DB BR 641 blev først præsenteret på InnoTrans 2000, og yderligere LINT, både i højtgulvs- og lavtgulvsudgave sås på hhv. InnoTrans 2002 og InnoTrans 2004.

Herhjemme indsatte ARRIVA LINT-41 type III fra og med 2003. Lokalbanen valgte efter et omfattende udbud LINT-41, der blev leveret i 2006, og Vestsjællands Lokalbaner/Regionstog fulgte op med LINT-41 i 2007 hhv. 2009, hvor de sidstnævnte blev indsat på Østbanen sammen med 2 overført fra Lokalbanen.

[image]
ARRIVA LINT-41 sæt 13 på Billum st. (Vestbanen) 16.05.2011 (nm).

[image]
LINT-41 til Lokalbanen A/S under test hos ALSTOM, 22.05.2007 (nm).

[image]
LB LINT-tog i Hundested 01.06.2009 (nm).

[image]

[image]
LINT-41 i forskellige stadier til Vestsjællands Lokalbaner A/S, ALSTOM 22.05.2007 (begge fotos: nm).

[image]
Indvielse af LINT-41 på Østbanen: Gæstesærtog mødes med Y-tog i Klippinge, 13.06.2009 (nm).


Men nu er vi vist på kanten af, dels hvad Jernbanehistorisk Forum tillader, dels læserens tålmodighed, så jeg holder for denne gang.


Bedste hilsener
Niels

Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (12 ill.)

af Lkf-Bw, 19/3 2015, 10:22 (3326 dage siden) @ Niels Munch

Tak for en interessant serie, Niels. Kan huske at undertegnede var oppe og banke på døren indtil flere gange i 90'erne, for at få info fra dig ang de nye tog. Og heldigvis fortalte du gladeligt om de nye tider i Tyskland, så en del af de billeder du har vist i denne serie, er et glædeligt gensyn. :-) . Udover det så fik jeg diverse info-ark og udklip som jeg stadig har siddende i en mappe som et minde fra den tid hvor vi drømte om nye tog, intetanende at der skulle gå 13-15 år inden at det blev vores tur. Og y-togene af serie 7 var jo ligegodt kun 10 år gamle på det tidspunkt. [image]
[image] Men drømme har man heldigvis lov at ha. ;-)

Hilsen
Bo

Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 19/3 2015, 13:41 (3325 dage siden) @ Lkf-Bw

Kære Bo,

Tak for billeder af de 2 designvarianter - og for dine hyggelige besøg dengang!

Ja, det var en stor dag, da man officielt indviede LINT-togene på Østbanen i 2009:

[image]
Gæstesærtoget på Klippinge st. den 13.06.2009 (nm).

Med udløbet af privatbanernes 4-årige rammeaftale i 1996 fik disse baner ikke, modsat DSB, aftalen fornyet, men måtte humpe videre med 1-årige planlægnings- og bevillingshorisonter og årlige spare-/effektiviseringskrav på driften på 2 - 2,5 %.

Materielfornyelserne på LNJ (4 RegioSprintere) og HHGB (1 Desiro) beroede på nogle alvorlige uheld/ulykker.

Heldigvis var der en vis kontinuitet i levetidsforlængelsen af Y-togene således, at f.eks. Østbanen kunne opretholde driften på fornuftig vis, indtil nyt materiel kunne indsættes.

Der skulle et "systemskifte" til forinden, nemlig loven om amternes overtagelse af statens ejerandele m.v., som jo trådte i kraft pr. 01.01.2001, og i de påfølgende tog-anskaffelser kom den viden, banerne løbende havde indhentet om udviklingen på togmarkedet, til stor nytte.

[image]
Regionstog IC2 (sæt 01) og LINT (sæt 38 fra Østbanen) i Ryde, 30.08.2014 (nm).

Pr. 31.12.2015 ophører statens direkte, øremærkede privatbane-anlægstilskud til regionerne og overgår til bloktilskud. Herved mister visse regioner, ikke mindst Region Sjælland, penge.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (+ 2 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/2 2020, 21:58 (1533 dage siden) @ Niels Munch

Pr. 31.12.2015 ophører statens direkte, øremærkede privatbane-anlægstilskud til regionerne og overgår til bloktilskud. Herved mister visse regioner, ikke mindst Region Sjælland, penge.

Er det i virkeligheden baggrunden for at netop Region Sjælland har haft udfordringer ved at holde først Tølløsebanen og nu Østbanen fit for fight?
Hvad var årsagen til at det kostede Region Sjælland penge?

Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 13/2 2020, 23:19 (1533 dage siden) @ Michael Deichmann

Pr. 31.12.2015 ophører statens direkte, øremærkede privatbane-anlægstilskud til regionerne og overgår til bloktilskud. Herved mister visse regioner, ikke mindst Region Sjælland, penge.

Er det i virkeligheden baggrunden for at netop Region Sjælland har haft udfordringer ved at holde først Tølløsebanen og nu Østbanen fit for fight?
Hvad var årsagen til at det kostede Region Sjælland penge?


Hej Michael,

Jf. den gamle aftale mellem staten og amterne, som regionerne "arvede", skulle de direkte, øremærkede anlægstilskud indgå i de generelle bloktilskud fra og med 01.01.2016 med disse virkninger for regionerne:

[image]

Ikke mindst tumulten omkring "restmoderniseringen" af Tølløsebanen resulterede i, at ændringen alligevel ikke blev gennemført, så den gamle fordeling gælder stadig og "indtil videre".

Denne "sag" har således ikke del i Østbanens nuværende situation; forklaringen er nærmere *denne*.


M.v.h.
Niels

Svenska-lok
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak