ONFJ/SFJ vogne

af Jesper Frichs, 16/11 2012, 23:59 (4179 dage siden)

Hej gode historiske forum!

Jeg søger nogle billeder af vogne fra ONFJ og og SFJ tiden.

Tidspunkt:
Tidspunktet er meget bredt, da det drejer sig om:
Billeder fra førkrigen(gerne med detaljer)
Billeder fra under krigen
Og Billeder fra efter krigen(de få år det varede)

Interessen er hovedsageligt, i at se vognene up-close og hvis muligt indvendigt.
Det kommer af, at jeg søger nogen billeder med nærmere detajler af bl.a de to baners gas lys, og hvordan det tog sig ud(specielt endeperronerne).

God aften - God weekend!

Mvh Jesper K.(Frichs) Jørgensen

ONFJ/SFJ vogne

af Peter Roland Hansen @, 17/11 2012, 10:04 (4179 dage siden) @ Jesper Frichs

Og når vi nu er i gang med forskningen.

Er der nogle der ved præcis hvordan vognene var stafferet. Påskrifternes udfomning og placering samt farver på påskrifter hhv skygger. Vi skal nok prøve at ramme 1920 udgaverne af vognene

ONFJ/SFJ vogne

af Lars Viinholt-Nielsen, 17/11 2012, 22:21 (4178 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Kære Peter Roland
I SFJ's korrespondance med Scandia anføres, at de pladebeklædte personvogne skal have farven dodenkop. Det er der jo ikke noget mærkeligt i. Litrering m.v. på personvognene var gul (med skygger), og jeg har tilstrækkeligt med nærbilleder af forskellige litreringer (også i farve) til fremstilling af rimelige skabeloner. Jeg formoder, at eventuelle stafferinger har haft samme farve. Desværre har jeg kun et meget skråt billede af en ONFJ-personvogn (Cb 75) i SFJ-tiden (1947), men man kan da se litreringen.
Vognenes belysning og dennes omfang fremgår detaljeret af SFJ's driftsmaterielfortegnelser. Jeg har desværre ikke belysningstegninger af ONFJ-vognene, men f.eks. af SNB Ab 10, som havde fuldstændigt samme system.
venlig hilsen
Lars V-N

ONFJ/SFJ vogne

af Peter Roland Hansen @, 17/11 2012, 22:41 (4178 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Hej Lars

Det er virkelig dejligt at du kan hjælpe. Det gælder jo om at restaurere vognen så korrekt som muligt.

Stafferingerne er vi også i tvivl om. Brugte SFJ at staffere rundt om vinduerne med en tynd streg. ?

Pladerne i endegavlene. Var de røde eller sorte

Endeperronplader. Røder eller sorte ?

Det er jo så heldigt at man i dag kan få Dobenkopf som linoliemaling og dermed kan vi ramme den rigtige farve. (Det er i øvrigt en flot rød farve)

ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 15:28 (4178 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Stafferingerne er vi også i tvivl om. Brugte SFJ at staffere rundt om vinduerne med en tynd streg. ?

Jeg vil mene at der også var staffering mellem vinduerne med 3 mm streg. Også 3 mm firkant for hver plade på vognsiderne under vinduerne. Når jeg har fundet billedet med et bedre udsnit af B 27 frem (igen igen - tager tid), giver stafferingen nok sig selv.

Pladerne i endegavlene. Var de røde eller sorte

Hvis ikke andet er nævnt er de brunrøde (dodenkop).


Endeperronplader. Røder eller sorte ?

Sorte, hvilket er anderledes end DSB's normale.


Det er jo så heldigt at man i dag kan få Dobenkopf som linoliemaling og dermed kan vi ramme den rigtige farve. (Det er i øvrigt en flot rød farve)

Husk i den forbindelse at dodenkop ikke blot er én nuance. Nogle varianter er pænere end andre og vælg en der sidder "i skabet" som man kan finde på at sige nutildags. Faktisk er både den nymalede skovvogn og KHB M 4 varianter over denne kulør - ellers kan I blot kratte i HHGB A 1, for der sidder også dodenkop-farve i døråbningerne, hvis man kigger godt efter.

ONFJ/SFJ vogne

af Peter Roland Hansen @, 18/11 2012, 16:19 (4178 dage siden) @ UTJ

Jeg har set flere steder at stafferinger havde forskellige tykkelser over og under vinduer, og at stafferinger over vinduer havde forskellige udformninger efter de forskellige baners standarder. Lad os håbe at Ulriks og Lars kan være med til at kaste et lys over det

Dodenkopf. Jeg har gemt farveprøver fra HHB 1 af både den røde og grønne farve, og den røde er tæt på den "Dodenkopf " vi nok vælger. Den findes i dag som standardfarve hos Linolie 123. CY vognen i Græsted er malet i denne farve.

ONFJ/SFJ vogne

af Jesper Frichs, 18/11 2012, 11:30 (4178 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kære Lars!

Hvor er det dejligt at høre, at du har så mange gode detaljer at hjælpe med!

Hvis dokument er magen til ONFJ's vognes belysning, vil jeg meget gerne se det!

Som du nok kan høre er Peter også på spil, og han har helt ret i, at det handler om at ramme originaliteten mest muligt!

Kan du sende mig en mail evt.? På denne adresse:

jkj.teknik@hotmail.dk

Andre er også velkomne med seriøse bud. Hvis du har noget liggende om gavl belysning, så må du gerne sende det. Det er der nemlig MEST tvivl om!

Mvh Jesper

ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 15:17 (4178 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Var det ikke bedre med et billede at B 27. Lader til at I har glemt denne tråd?

[image]

Der findes endnu et billede, som jeg ved lejlighed kan finde frem og derpå kan I tydeligt finde stafferingen som den så ud i SFJ-tiden.

Men husk nu at sætte de rigtige endeperronlåger på (også selv om SNB-modellen er sjovere) og husk nu at gaslyset sad over den lave, flade del i taget og ikke i tagrytteren.

ONFJ/SFJ vogne

af Peter Roland Hansen @, 18/11 2012, 16:14 (4178 dage siden) @ UTJ

Nej denne tråd er ikke glemt , men den gav bare ikke svar på alle spørgsmål vedrørende vognen

ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 16:42 (4177 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Nej denne tråd er ikke glemt , men den gav bare ikke svar på alle spørgsmål vedrørende vognen

Godt så.

Stafferinger
Hvis vi antager at OKMJ B 14 er malet hos SFJ - det var den jo nok er der i Svend Jørgens billeder et godt eksempel. To linjer (én bredere og en smallere). Én firkant til pladerne under vinduerne og en firkant omkring vinduerne, der er åben omkring vinduerne for neden. Dvs. ingen staffering rundt omkring vinduesåbningen. Det må siges at være meget sandsynligt.
[image]
Udsnit OKMJ B 14/foto: Svend Jørgensen/arkiv UTJ

Gaslys over endeperron:
Endnu engang. Svend Jørgens billeder, her SNB's postvogn, der ikke fik fjernet gaslygterne i DSB-tiden. Det vil sige at det er meget sandsynligt at der er en gaslygte centreret over hver endeperron - glem den lygte som I ser på hovedtegningen:
[image]
Udsnit DSB DMP 5562/foto: Svend Jørgensen/arkiv UTJ

Bogstavering på vognside:
Endnu engang Svend Jørgensen (I har alstå selv negativerne - hvorfor kigger i ikke i dem?). Billedet af ONFJ D 90 er ultraskarpt og giver godt indtryk af bogstaver og skygger:
[image]
Udsnit ONFJ D 90/foto: Svend Jørgensen/arkiv UTJ

Der findes endda et farvebillede i Faaborg med et tog i forgrunden i farve, hvor man kan se farven på en personvogn.

Det er endda meget sandsynligt at vognene til ONFJ var konstrueret med olielamper, men leveret med med gasbelysning, hvilket eventuelt kan konstateres når man ser på det afklædte tag i tagrytteren (hvis nogle ellers havde undersøgt og dokumenteret arbejdet den gang). Olielampen i hjørnet i sudegangen ville nok ikke kunne godkendes til både at oplyse endeperron og sidegang, men det var vist i olielampernes tid ikke almindeligt med belysning af endeperronen og Vulcans vogne manglede belysning her.

Der findes to hovedtegninger til ONFJ's vogne. Milling tagnede SFJ's udkast, men Scandia kopierede dem. Scandias tegning virker på visse punkter mere troværdig, da der er fyldninger i 3'kl.-skillevægge, som i øvrigt normalt på danske vogne af samme årgang.

ONFJ/SFJ vogne

af Peter Roland Hansen @, 18/11 2012, 17:12 (4177 dage siden) @ UTJ

Vognen skal restaureres om den så ud omkring 1920 og ikke i halvtredserne, så derfor er det ikke studier af Svend Jørgensens billeder der få 1. prioritet.

"Nogen" har undersøgt vognen inden restaureringen blev påbegyndt så vi ved at 2 lamper placeret i sidegangens hjørne oplyste denne + sendte lidt lys ud på endeperronerne via et lille glas. Dette vil blive genskabt

Hvis man ser på aftrækket på taget af vognen er det ikke AGA standard. Mit gæt er at man har genbrugt de originale ventilatorer da man installerede gaslys

ONFJ/SFJ vogne

af Jesper Frichs, 18/11 2012, 17:21 (4177 dage siden) @ Peter Roland Hansen

hej Peter!

Ok. Så er der styr på det. Er der så en ide i, at prøve at genskabe de specielle ventilatorer? Og gemme de rigtige AGA, til andet formål?

mvh Jesper

ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 17:32 (4177 dage siden) @ Peter Roland Hansen
redigeret af UTJ, 18/11 2012, 17:49

Vognen skal restaureres om den så ud omkring 1920 og ikke i halvtredserne, så derfor er det ikke studier af Svend Jørgensens billeder der få 1. prioritet.

Man kan lære rigtig meget også af senere billeder - især når gamle træk optræder på lidt nyere billeder - den udeblevne modernisering på vognene er jo helt karakteristisk. Fx vil i finde et ultrablegt negativ af det indre af en 2. kl kupé i samlingen, som meget sandsynligt stammer fra en ONFJ B-vogn.


"Nogen" har undersøgt vognen inden restaureringen blev påbegyndt så vi ved at 2 lamper placeret i sidegangens hjørne oplyste denne + sendte lidt lys ud på endeperronerne via et lille glas. Dette vil blive genskabt

Det er jo sådan set fint - men særligt hvis det er sandsynligt at vognen aldrig har haft olielamper centreret i tagrytteren.

Der dukker jo sikkert et billede op af en af vognene fra gangsiden i SFJ-tiden op ved lejlighed og det vil jo nok afsløre hvor lampestederne var i gastiden på disse vogne, for det er ganske usandsynligt (der ville være spor i træværket) hvis lampestederne i sidegangen er flyttet inden 1949. Vognene fik jo elbelysning hos DSB.

Og hvis I restaurerer til et bestemt tidspunkt skal I jo vide om disse lampesteder, var der der på pågældende tidspunkt - ikke kun genskabe dem "fordi der er sjovt".


Hvis man ser på aftrækket på taget af vognen er det ikke AGA standard. Mit gæt er at man har genbrugt de originale ventilatorer da man installerede gaslys

Måske har LVN noget arkivmateriale, der skitserer disse små aftræk. Det er som rigtigt bemærket ikke aga-std, men snarere "noget SFJ". Det kan være at jeg støder på en tegning ved lejlighed og det er med sikkerhed ikke overskud fra "noget andet" for de er mindre og helt atypiske i forhold til andere tilsvarende aftræk.

ONFJ/SFJ vogne

af Jesper Frichs, 18/11 2012, 16:42 (4177 dage siden) @ UTJ

Nej som Peter er tråden ikke glemt, og Peter skriver også hvad vi leder efter. Men som sagt, kunne vi godt tænke os billeder af det Peter har nævnt, men også gerne tegninger af lyset!

De rigtige låger kommer selvfølgelig på.

Hvilket år er dit billede taget i?

Mvh Jesper

ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 16:53 (4177 dage siden) @ Jesper Frichs

Hvilket år er dit billede taget i?

Før 1949, men nøjagtig hvornår ved jeg ikke

ONFJ/SFJ vogne

af Lars Viinholt-Nielsen, 18/11 2012, 18:16 (4177 dage siden) @ UTJ

Kære Peter Roland og Ulrik
M.h.t. farver findes der et godt farvebillede af SFJ B 25 eller 26 fra 1948, hvor personvognsfarven ser "rigtig" ud. Det må I låne, inden der males alt for meget. Pladerne på endeperronerne var ganske rigtigt sorte på teaktræsvognene, men fotografier af pladevognene mere end antyder, at de på disse vogne havde samme farve som vognsiderne. Og, ja: Det var kun bænkevognene og E-vognene, som havde sorte gavle.
For nærmere detaljer kan jeg anbefale et besøg i Fåborg. Her kan besigtiges farven på SFJ Ca 60 og ved brug af et skrabejern kan man sikkert få en del ud af Cb-vognkasen (Scandia 1897 el.1899). Denne vogn blev udrangeret i 1932, så den har sikkert det attråede "1920-udseende".
Tilsyneladende har SFJ's værksteder installeret gasbelysningen på ONFJ-vognene, i hvert fald, hvis man skal tro driftsberetningerne. Belysningen blev installeret på samtlige person- og postvogne i driftsårene 1905/06-1908/09, det sidste år på SNB's vogne.
hilsen
Lars V-N

ONFJ B 27 billede 2

af UTJ, 18/11 2012, 18:46 (4177 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Det lyder ikke usandsynligt at endeperronskærmene var brunrøde som vognkassen - det er som DSB's normal.

Det lykkedes at genfinde billede 2 af B 27. Desværre er der ikke meget kontrast til at se den nøjagtige staffering. Men udbedringen af rustskader må de gode folk have opdaget, da man igangsatte restaureringen af vognkassen.

[image]
Før afgang - ONFJ B 27 i baggrunden periode 1935-39/1946-48 (arkiv UTJ)

Et udsnit af billedet kan ikke give ret meget, men det er fortsat meget muligt at OKMJ B 14's staffering er identisk med B 27's, da intet peger i anden retning. Jeg mener at kunne ane en dobbeltstreg og dem som kender min holdning vil vide at jeg ikke ville vove den slags, hvis ikke jeg var ganske overbevist.

[image]
ONFJ B 27 Udsnit (arkiv UTJ)

Apropos ventiler til gaslygter, så havde SFJ AB 15 samme ventiler som B 27 over endeperronerne, men andre over selve vognkassen (de andre som den almindelige svenske standard).

ONFJ B 27 billede 2

af Peter Roland Hansen @, 18/11 2012, 19:10 (4177 dage siden) @ UTJ

Hej alle

Dejligt at se hvad der dukker op.

Tror at ideen med en tur til Faaborg med et skrabejern er rigtig god.

Ved Lars mere om hvilken slags gas det var man brugte i personvogne i 1908 og hvordan installationen var ?

ONFJ B 27 billede 2

af Jesper Frichs, 19/11 2012, 15:57 (4177 dage siden) @ UTJ

Hej igen!

dejligt med gode billeder!

Jeg er i retning af, at der måske har været en primitiv form for gaslys(måske med karbid, alla biler). Det vigtige her er, at finde ud af, måske gennem SFJ's arkiver, om dette lys skiftedes til Std. AGA, men undlod skift af de originale udtræk, det kunne ligne dem. For så er det svært, at spotte, med mindre man kan fange en ackumulator. Det er heller ikke sikkert den har haft gas blander.

Mvh Jesper

Avatar

ONFJ/SFJ vogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 17/11 2012, 11:24 (4179 dage siden) @ Jesper Frichs

Jeg søger nogle billeder af vogne fra ONFJ og og SFJ tiden.

Her er, hvad mit støvede digitale arkiv kunne levere:

[image]

[image]

ONFJ/SFJ vogne

af Ole M. Nielsen ⌂, 17/11 2012, 11:52 (4179 dage siden) @ Jesper Frichs

Det kommer af, at jeg søger nogen billeder med nærmere detajler af bl.a de to baners gas lys, og hvordan det tog sig ud(specielt endeperronerne).

God aften - God weekend!

Mvh Jesper K.(Frichs) Jørgensen

I DSB tegningsfortegnelse over FM-tegninger (Fremmed Materiel) har jeg fundet følgende tegninger der skulle vise belysningsanordning i SFJ-vognene :

FM 1987 : CB 69-74
FM 1988 : E 121-123
FM 1989 : D 98
FM 1990 : CB 79-82
FM 1991 : B 29
FM 1992 : C 47
FM 1993 : B 24
FM 1994 : A 8-9
FM 1995 : A 14
FM 1996 : A 10
FM 1997 : A 3
FM 1998 : A 6-7
FM 1999 : CA 51-60
FM 2000 : B 25

Jeg ved ikke om tegningerne stadig eksisterer, og hvor de i givet fald befinder sig (Jernbanemuseet ?) Det er heller ikke sikkert at de viser det du søger, men det var måske et forsøg værd. I fortegnelsen er der også mange hovedtegninger af SFJ-vogne.

Avatar

ONFJ/SFJ vogne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/11 2012, 12:56 (4179 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Et hurtigt opslag i Daisy afslører ingen hits overhovedet af en arkivsere der hedder "Fremmed Materiel".

Så Jernbanemuseet må være næste stop.

ONFJ/SFJ vogne

af Jesper Frichs, 17/11 2012, 16:25 (4178 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Igen!

Der HAR højst sandysnligt være tegninger til vognene, AGA lavede tegninger til svenskevogne, og der findes beskrivelse af AGA tegninger som nok er gået tabt til KSB. Så hvorfor ikke. Billeder er stadig meget velkomne. Jeg kunne godt lide dit første billede Tommy. Jeg søger gerne billeder fra gavle, hvor man kan se noget af belysning af endeperron, så vi kan få afgjort præcist, om det var gas, eller petroleums brændere alla slutsignal lygter.

Mvh Jesper

Indsend billeder
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak