Nej denne tråd er ikke glemt , men den gav bare ikke svar på alle spørgsmål vedrørende vognen
Godt så.
Stafferinger
Hvis vi antager at OKMJ B 14 er malet hos SFJ - det var den jo nok er der i Svend Jørgens billeder et godt eksempel. To linjer (én bredere og en smallere). Én firkant til pladerne under vinduerne og en firkant omkring vinduerne, der er åben omkring vinduerne for neden. Dvs. ingen staffering rundt omkring vinduesåbningen. Det må siges at være meget sandsynligt.
Udsnit OKMJ B 14/foto: Svend Jørgensen/arkiv UTJ
Gaslys over endeperron:
Endnu engang. Svend Jørgens billeder, her SNB's postvogn, der ikke fik fjernet gaslygterne i DSB-tiden. Det vil sige at det er meget sandsynligt at der er en gaslygte centreret over hver endeperron - glem den lygte som I ser på hovedtegningen:
Udsnit DSB DMP 5562/foto: Svend Jørgensen/arkiv UTJ
Bogstavering på vognside:
Endnu engang Svend Jørgensen (I har alstå selv negativerne - hvorfor kigger i ikke i dem?). Billedet af ONFJ D 90 er ultraskarpt og giver godt indtryk af bogstaver og skygger:
Udsnit ONFJ D 90/foto: Svend Jørgensen/arkiv UTJ
Der findes endda et farvebillede i Faaborg med et tog i forgrunden i farve, hvor man kan se farven på en personvogn.
Det er endda meget sandsynligt at vognene til ONFJ var konstrueret med olielamper, men leveret med med gasbelysning, hvilket eventuelt kan konstateres når man ser på det afklædte tag i tagrytteren (hvis nogle ellers havde undersøgt og dokumenteret arbejdet den gang). Olielampen i hjørnet i sudegangen ville nok ikke kunne godkendes til både at oplyse endeperron og sidegang, men det var vist i olielampernes tid ikke almindeligt med belysning af endeperronen og Vulcans vogne manglede belysning her.
Der findes to hovedtegninger til ONFJ's vogne. Milling tagnede SFJ's udkast, men Scandia kopierede dem. Scandias tegning virker på visse punkter mere troværdig, da der er fyldninger i 3'kl.-skillevægge, som i øvrigt normalt på danske vogne af samme årgang.