B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af bengt, 2/4 2018, 14:47 (2234 dage siden)

[image]

Skulle vara intressant att få veta hur B&W-motorn (Burmeister & Wain) fungerade i Iran. I Danmark var tydligen Frichs lykosammae med sina motorer än vad B&W var.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af Niels Munch, 2/4 2018, 15:36 (2234 dage siden) @ bengt
redigeret af Niels Munch, 2/4 2018, 16:02

B&W-NOHAB vognene (2 stk.) til Iran er omtalt i bogen Motor Materiel 6 i f.m. B&Ws eksportbestræbelser; men det vides ikke, hvor længe man holdt dem kørende.

DSB havde jo indgået en eneretsaftale med Frichs, og denne forhindrede selvsagt B&W i at få fodfæste på det danske jernbanemarked.

M.v.h.
Niels

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af Asger Christiansen, 2/4 2018, 16:38 (2234 dage siden) @ bengt

Apteringen til passagerafdelingen i de to iranske motorvogne blev leveret af Scandia i Randers. Om inventaret blev sendt til Sverige, eller om vognkasserne var en tur i Randers er lidt usikkert.

Kender du den samlede levering af trækkraft og vogne fra NOHAB til den transiranske jernbane ??

Andra leveranser till RAI

af bengt, 2/4 2018, 17:16 (2234 dage siden) @ Asger Christiansen

> Apteringen til passagerafdelingen i de to iranske motorvogne blev leveret af Scandia i Randers. Om inventaret blev sendt til Sverige, eller om vognkasserne var en tur i Randers er lidt usikkert.
[quote]
Kender du den samlede levering af trækkraft og vogne fra NOHAB til den transiranske jernbane ??[/quote]

Uppgifterna går att ta fram. Här nedan några exempel på leveranser.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Denna vagn träffade jag å under ett nyligt besök i Iran.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Antagligen tillverkades de flesta vagnarna av Kalmar Verkstad men med NOHAB tillverkningsskyltar.

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af Jakob S. Engbæk, 6/4 2018, 20:05 (2230 dage siden) @ Asger Christiansen

Ved byggeriet af den Trans Iranske jernbane havde Kamsax opgaven med at bygge banen og Nohab havde til opgave at levere kørende materiel.
Man kan læse mere i Ingeniørens kulturarv.
https://ing.dk/artikel/kampsax-bygger-jernbane-gennem-irans-uvejsomme-bjerge-210544

Der er et billede af et Garatt lokomotiv sidst i den historieske artikel. Der blev skrevet en del om jernbanen i Ingenøren den gang.

Ja det kunne være interessant hvad Nohab leverede.

Billige jernbane T-shirts

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak