Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 13:16 (1261 dage siden)

Hejsa,

Her er endnu en stribe Rodevang, hvor jeg som sjællænder må give fortabt. Hvor er vi henne? Bemærk toget med de mange CP-vogne; personførende særtog eller materieltog? Billederne er fra omkring 1967.

[image] #1

[image] #2

[image] #3

[image] #4

[image] #5

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Steffen Dresler, 11/11 2020, 15:10 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billede 4.

CAR vogn og tysk D-vogn længere nede, Nordpilen?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 15:21 (1261 dage siden) @ Steffen Dresler

Billede 4.

CAR vogn og tysk D-vogn længere nede, Nordpilen?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Ja, CAR'en har jeg bemærket, men kørte de ikke i andre tog i ca. 1967, fx til/fra Nyborg?

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Peter Andersen, Hedehusene, 11/11 2020, 16:23 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo, der var et tog fra Hamborg ved ca. 19-tiden, som blev delt i Fredericia, hvor CAR-vognen kørte til Nyborg. Det hændte nogle gange, at passagerer mod Århus ikke opdagede det, før vi kørte over Lillebæltsbroen. Den modsatte vej kørte vognen om formiddagen.
Toget med alle folkevognene er vel på vej fra Padborg mod Glostrup.
Umiddelbart ser terrænet for fladt ud til at være mellem Fredericia og Lunderskov, så billederne er nok også fra Fyn.

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af K564, 11/11 2020, 17:02 (1261 dage siden) @ Peter Andersen

Hej

Foto 1, 4 og 5 er alle taget ved en Vm/Ds station (se Vm-signalet) . Dem er der jo ikke så mange af, så det er bare finde den, som ligger i en svag kurve.

Hilsner Keld

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 17:58 (1261 dage siden) @ K564

Foto 1, 4 og 5 er alle taget ved en Vm/Ds station (se Vm-signalet)


Så vidt jeg kan se er billede 1, 3, 4 og 5 taget samme sted.

Mon billede 2 er taget samme sted men i modsat retning?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Ole Lund Jensen, 11/11 2020, 17:59 (1261 dage siden) @ K564

Billede 3 med skinnecyklisten må være samme sted, for uordenssignalet ses også i nederste højre hjørne på billede 4. Umiddelbart skulle man tro, at Rodevang har stået på dæmningen til en overføring, men så er det jo lidt besynderligt, at der samme steds findes et uordenssignal.

Billede 2 må ligeledes være taget samme sted, bare fra den modsatte side af banen, men fotograferet i samme retning.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af KimC, 11/11 2020, 17:46 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Her er endnu en stribe Rodevang, hvor jeg som sjællænder må give fortabt. Hvor er vi henne? Bemærk toget med de mange CP-vogne; personførende særtog eller materieltog? Billederne er fra omkring 1967.
[image] #5

Et så lant tog kan ikke komme til perron. Et så stort særtog ville næppe være til andt end spejdere, og de kan godt mestre at komme op i et tog der ikke holder ved perron. Til gengæld er spejderne ikke bange for frisk luft, der er blade på trræerne, så jeg ville have forventet mange åbne vinduer hvis der var spejdere med. Men så vidt jeg kan se er de alle lukkede, og der kan ikke umiddelbart ses passagerer i de nærmeste vinduer.
Så umiddelbart vil jeg sige materieltog. Eller måske endda et "ligtog". Hvis vi tager udgangspunkt i 1967 så var der godt gang i udrangeringen af Cp vognene på den tid.

Men jeg forventer da at dette forum har fremfundet tognummer, toganmeldelse, og nummeret på maskinen, samt hvilket førerum der var forrest....

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 18:32 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Først var jeg af den opfattelse, at billede 2 var en "180 graders" i forhold til de øvrige 4 billeder, der er taget samme sted.

Men er det ikke et Vm og et Am vi ser i de røde cirkler (kan Morten evt forstørre?) Hvis det er det, kan må billede 2 være taget et andet sted, idet vi på de 4 øvrige billeder ser 4 signaler (så vidt jeg kan se).

Hegnet på billede 2 ser i øvrigt også mere synligt ud, end på de 4 andre billeder. Synes jeg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Baumann, 11/11 2020, 18:44 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er de samme signal master, du ser - som er med de andre billeder
Tydeligt at se ved billede 1, bl. andet også busk / træer -
fotografen har skiftet vinkelen / position, men ser stadig i samme retning.
må være en landevejs viadukt.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 18:50 (1261 dage siden) @ Baumann

Det er de samme signal master, du ser - som er med de andre billeder
Tydeligt at se ved billede 1, bl. andet også busk / træer -
fotografen har skiftet vinkelen / position, men ser stadig i samme retning.
må være en landevejs viadukt.

Ja, og derfor har uordenssignalet også mystificeret mig.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 18:58 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er de samme signal master, du ser - som er med de andre billeder
Tydeligt at se ved billede 1, bl. andet også busk / træer -
fotografen har skiftet vinkelen / position, men ser stadig i samme retning.
må være en landevejs viadukt.


Ja, og derfor har uordenssignalet også mystificeret mig.


En tanke: Måske er en vejoverføring under anlæg og Rodevang står på ramperne op til vejoverføringen? Det kunne forklare uordenssignalet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 18:46 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Først var jeg af den opfattelse, at billede 2 var en "180 graders" i forhold til de øvrige 4 billeder, der er taget samme sted.

Men er det ikke et Vm og et Am vi ser i de røde cirkler (kan Morten evt forstørre?) Hvis det er det, kan må billede 2 være taget et andet sted, idet vi på de 4 øvrige billeder ser 4 signaler (så vidt jeg kan se).

Hegnet på billede 2 ser i øvrigt også mere synligt ud, end på de 4 andre billeder. Synes jeg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

#2 må være taget fra en position ved ydersiden af kurven, mens de øvrige er taget ved indersiden. Viadukten i baggrunden er den samme, formoder jeg.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt - udsnit

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 19:06 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da nøglen til identifikation ofte ligger i baggrunden, er her nogle udsnit.

[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 18:42 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image] #4


Det må helt klart være kombinationen af Vm+Am (i begge retninger) og uordenssignalet, der skal redde os i land. Vi er (vel) et sted på strækningerne Nyborg-Fredericia eller Lunderskov-Aarhus, og dér har næppe været mange overkørsler "omkring 1967" på fri bane.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 18:55 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image] #4

Det må helt klart være kombinationen af Vm+Am (i begge retninger) og uordenssignalet, der skal redde os i land. Vi er (vel) et sted på strækningerne Nyborg-Fredericia eller Lunderskov-Aarhus, og dér har næppe været mange overkørsler "omkring 1967" på fri bane.


Ifølge togplan 11, 2. distrikt, gyldig fra 15. marts 1959 var der ingen overkørsler tilbage Fredericia-Aarhus. Så vi kan altså koncentrere os om strækningerne Lunderskov-Fredericia-Nyborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 19:06 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image] #4

Det må helt klart være kombinationen af Vm+Am (i begge retninger) og uordenssignalet, der skal redde os i land. Vi er (vel) et sted på strækningerne Nyborg-Fredericia eller Lunderskov-Aarhus, og dér har næppe været mange overkørsler "omkring 1967" på fri bane.

Ifølge togplan 11, 2. distrikt, gyldig fra 15. marts 1959 var der ingen overkørsler tilbage Fredericia-Aarhus. Så vi kan altså koncentrere os om strækningerne Lunderskov-Fredericia-Nyborg.


Ifølge samme togplan var der på strækningen Nyborg-Fredericia 8 overkørsler (heraf de berømte "7 fynske overkørsler, der alle lå på stationer"). Eneste overkørsel på fri bane var overkørsel nr. 152 i km 65,5 mellem Ejby og Nørre-Aaby. Den var i 1959 ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 19:11 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image] #4

Det må helt klart være kombinationen af Vm+Am (i begge retninger) og uordenssignalet, der skal redde os i land. Vi er (vel) et sted på strækningerne Nyborg-Fredericia eller Lunderskov-Aarhus, og dér har næppe været mange overkørsler "omkring 1967" på fri bane.

Ifølge togplan 11, 2. distrikt, gyldig fra 15. marts 1959 var der ingen overkørsler tilbage Fredericia-Aarhus. Så vi kan altså koncentrere os om strækningerne Lunderskov-Fredericia-Nyborg.

Ifølge samme togplan var der på strækningen Nyborg-Fredericia 8 overkørsler (heraf de berømte "7 fynske overkørsler, der alle lå på stationer"). Eneste overkørsel på fri bane var overkørsel nr. 152 i km 65,5 mellem Ejby og Nørre-Aaby. Den var i 1959 ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Jeg må sige, kære Thomas, at de glæder mig at have et identifikationsproblem, så du ikke løser 20 minutter efter, at jeg har slået det op. :-) :-) ;-)

Nu kan vi vel ret beset ikke udelukke Jylland? Der var vel også folkevognsimportører nord for Århus.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 19:16 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu kan vi vel ret beset ikke udelukke Jylland? Der var vel også folkevognsimportører nord for Århus


Jo, for billedet kan ikke være taget mellem Fredericia og Aarhus (for der var ingen overkørsler på fri bane) og det kan ikke være taget nord for Aarhus, for der kom først AM-signaler i 1977.

M.v.h.

Thomas

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 19:21 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu kan vi vel ret beset ikke udelukke Jylland? Der var vel også folkevognsimportører nord for Århus

Jo, for billedet kan ikke være taget mellem Fredericia og Aarhus (for der var ingen overkørsler på fri bane) og det kan ikke være taget nord for Aarhus, for der kom først AM-signaler i 1977.

M.v.h.

Thomas

Okay. Fyn er Fin.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 19:12 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image] #4

Det må helt klart være kombinationen af Vm+Am (i begge retninger) og uordenssignalet, der skal redde os i land. Vi er (vel) et sted på strækningerne Nyborg-Fredericia eller Lunderskov-Aarhus, og dér har næppe været mange overkørsler "omkring 1967" på fri bane.

Ifølge togplan 11, 2. distrikt, gyldig fra 15. marts 1959 var der ingen overkørsler tilbage Fredericia-Aarhus. Så vi kan altså koncentrere os om strækningerne Lunderskov-Fredericia-Nyborg.

Ifølge samme togplan var der på strækningen Nyborg-Fredericia 8 overkørsler (heraf de berømte "7 fynske overkørsler, der alle lå på stationer"). Eneste overkørsel på fri bane var overkørsel nr. 152 i km 65,5 mellem Ejby og Nørre-Aaby. Den var i 1959 ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.


Til sidst Lunderskov-Fredericia: I 1959 var der kun én overkørsel på fri bane: Overkørsel nr. 14 i km 5,1 mellem Fredericia og Taulov. Den var i 1959 heller ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af K564, 11/11 2020, 19:19 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til sidst Lunderskov-Fredericia: I 1959 var der kun én overkørsel på fri bane: Overkørsel nr. 14 i km 5,1 mellem Fredericia og Taulov. Den var i 1959 heller ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Mig bekendt er der ingen AM/DS stationer mellem Lunderskov og Fredericia. Så der skal nok ledes på Fyn. Her var der et par stykker.

Hilsner Keld

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 20:25 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge togplan 11, 2. distrikt, gyldig fra 15. marts 1959 var der ingen overkørsler tilbage Fredericia-Aarhus. Så vi kan altså koncentrere os om strækningerne Lunderskov-Fredericia-Nyborg.

Ifølge samme togplan var der på strækningen Nyborg-Fredericia 8 overkørsler (heraf de berømte "7 fynske overkørsler, der alle lå på stationer"). Eneste overkørsel på fri bane var overkørsel nr. 152 i km 65,5 mellem Ejby og Nørre-Aaby. Den var i 1959 ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.

Til sidst Lunderskov-Fredericia: I 1959 var der kun én overkørsel på fri bane: Overkørsel nr. 14 i km 5,1 mellem Fredericia og Taulov. Den var i 1959 heller ikke "automatisk", men det kunne den jo have nået at blive mellem 1959 og 1967.


De to nævnte overkørsler var væk inden 28. maj 1961 jf. togplan 11 gyldig fra nævnte dato.

Så vi er tilbage ved start.:-(

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 21:18 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vi er tilbage ved start.:-(


Og fra start drager vi til Fyn igen, idet der ganske rigtigt ikke fandtes VM-signaler mellem Fredericia og Lunderskov.

På Fyn var der 8 overkørsler: 7 på stationer og 1 på fri bane. Men det var/er ikke helt rigtigt.

De 7 overkørsler var:

Ullerslev
Langeskov
Holmstrup
Skalbjerg
Bred
Gelsted
Kavslunde

Af disse 7 stationer, var 4 ikke rigtige stationer men "kun" VM-stationer (3 af dem eksisterer stadig):

Langeskov
Bred
Gelsted
Nørre-Aaby

Så det uordenssignal, vi ser på billederne, gjaldt altså for overkørslen i en af de fire byer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Jens H. Bondesen, 11/11 2020, 22:25 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billederne synes alle taget fra vejoverføringen for vejen Tårup Udlod øst for Gelsted. Billederne er taget i østlig retning.
Uordenssignalet snyder fordi det er dublering af uordenssignal for ovk i Gelsted. Det har været dubleret pga. manglende synlighed (kurve og bro) til uordenssignal ved ovk.

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Oversmeden, 11/11 2020, 22:46 (1261 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Billederne synes alle taget fra vejoverføringen for vejen Tårup Udlod øst for Gelsted. Billederne er taget i østlig retning.

Bare ved at kikke på et landkort, så syntes området mellem Gelsted og Årup at være det eneste sted, hvor der er en kurve, som ligner den på billederne.
Den anden mulighed er lige mellem Tommerup og Holmstrup, men der mangler broerne at stå på.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2020, 22:52 (1261 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Billederne synes alle taget fra vejoverføringen for vejen Tårup Udlod øst for Gelsted. Billederne er taget i østlig retning.
Uordenssignalet snyder fordi det er dublering af uordenssignal for ovk i Gelsted. Det har været dubleret pga. manglende synlighed (kurve og bro) til uordenssignal ved ovk.


Kære Jens

Det er direkte usportsligt at dublere et uordenssignal:-D. Det gør det jo nærmest umuligt for nørder som os så mange år efter at finde frem til et fornuftigt resultat.

Men skarpt set og godt vidst af dig Jens!

Bedste hilsner

Thomas

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Jens H. Bondesen, 12/11 2020, 03:16 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg husker dubleredes uordenssignalet, hvis ouordenssignalet ved ovk ikke kunne ses fra hovedsignalet med O-mærke.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt - LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 22:53 (1261 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Billederne synes alle taget fra vejoverføringen for vejen Tårup Udlod øst for Gelsted. Billederne er taget i østlig retning.
Uordenssignalet snyder fordi det er dublering af uordenssignal for ovk i Gelsted. Det har været dubleret pga. manglende synlighed (kurve og bro) til uordenssignal ved ovk.

Hej Jens,

Det ser knageme ud til, at du har ret. Et rigtig stort TAK herfra! :-D :-D :-D Tårup Udlod krydser banen på en viadukt hele to steder; her den viadukt, som det drejer sig om. Objektivets brændvidde snyder en del ved afstandsbedømmelsen.

Rodevang har åbenbart huseret på stedet i flere omgange, her er et par fotos taget mod vest, muligvis tidligere samme dag:
[image]
[image]

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt - LØST!

af Georg Schmidt, 11/11 2020, 23:05 (1261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hermed et par billeder taget den 17/4 1988 lige øst for Gelsted dagen for genåbningen af jernbanemuseet.
[image]
MZ 1425 med IC tog.

[image]
MO 1835 forrest som havde været i Odense den dag.
M v h
Georg

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt - LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2020, 23:10 (1261 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed et par billeder taget den 17/4 1988 lige øst for Gelsted dagen for genåbningen af jernbanemuseet.
[image]
MZ 1425 med IC tog.

[image]
MO 1835 forrest som havde været i Odense den dag.
M v h
Georg

Ja, da var der endnu noget af "fortiden" i behold. Ingen grimme køreledningsmaster. Tak for synet, Georg! :-) :-) :-)

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt - LØST!

af Niels Munch, 12/11 2020, 00:02 (1261 dage siden) @ Georg Schmidt

MO 1835 forrest som havde været i Odense den dag.


Ja, det var Freunde des Schienenverkehrs Flensburg, der besøgte kavalkadearrangementet i Odense med deres eget tog med Mo 1835 og Mo 1881.

M.v.h.
Niels

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Winther, 11/11 2020, 20:46 (1261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Der mangler en stang række på syd siden af banen, den ses på et 1954 luft foto.
vh. Bent

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Jens H. Bondesen, 11/11 2020, 22:27 (1261 dage siden) @ Winther

Hej
Der mangler en stang række på syd siden af banen, den ses på et 1954 luft foto.
vh. Bent

Stangrækken var formentlig væk på fynske hovedbane i 1967.
Som nævnt ovenfor synes billederne taget ved Gelsted.

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Niels Jensen, 15/11 2020, 16:12 (1257 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

VW toget er på vej til Glostrup, hvor den danske importør af VW Skandinavisk Motor Co. havde importlager og klargøringscenter med eget sidespor. Efter klargøring sendtes bilerne ud til forhandlerne med lastbil.
Nu om dage er en masse importører gået sammen og får nye biler til DK på bane til klargøring i Vojens eller Ringsted.

Avatar

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2020, 16:16 (1257 dage siden) @ Niels Jensen

VW toget er på vej til Glostrup, hvor den danske importør af VW Skandinavisk Motor Co. havde importlager og klargøringscenter med eget sidespor. Efter klargøring sendtes bilerne ud til forhandlerne med lastbil.
Nu om dage er en masse importører gået sammen og får nye biler til DK på bane til klargøring i Vojens eller Ringsted.

Tak, Niels. De informationer "gafler" jeg lige på det skammeligste og bruger dem i den beskrivende billedtekst. ;-) :-) :-D

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Baumann, 15/11 2020, 16:26 (1257 dage siden) @ Niels Jensen

Du mener vel Vamdrup og ikke Vojens?

Mere Sven Rodevang i 2. Distrikt

af Niels Jensen, 15/11 2020, 20:43 (1257 dage siden) @ Baumann

Rettelse.
Korrekt: Bilterminalen er i Vamdrup.

Indsend billeder
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak