Schweiz 1988 - St. Gallen I (5 fotos)

af Niels Munch, 13/3 2021, 17:14 (1143 dage siden)

G'da' i Forum,

1. søndag i advent sidste år forlod vi Herisau, depotstation for såvel normalsporede Bodensee-Toggenburg Bahn (BT) som metersporede Gossau-Herisau-Appenzell-Wasserauen (Appenzeller Bahn, AB), med løfte om et besøg i kantonhovedstaden St. Gallen.

Dette løfte indfries nu, hvor det snuskede marts vejr indbyder til drømme om et solbeskinnet Østschweiz. For at få begreberne fæstnet, starter vi med et arkivfoto:

[image]Nebenbahnhof St.Gallen mit Trogener Bahn (TB), St.Gallen-Appenzeller Bahn (SGA) und Verkehrsbetriebe St.Gallen (VBSG), ca. 1950.
Staatsarchiv St. Gallen - Signatur: ZMA 19/03.25.

Hjørnebygningen er station/kontor for St. Gallen-Gais-Appenzell banen (SGA), og bygningen med tårnet bagved er postvæsenets. Den lukkede overgang over hvælvingen t.v. fører til den normalsporede BT/SOB banegård.

Yderst t.v. står et ældre tog fra Trogerne Bahn (TB) i gamle blå/hvide farver, dernæst SGA tandhjulsmotorvogn ABDeh 4/4 nr. 8 med personvogn i gamle grøn/creme farver og yderst t.h. i gaden et St. Gallen sporvognstog.

Strassenbahn St. Gallen forsvandt 1957, men sporet fra Bahnhofplatz til Brühltor, som TB havde medbenyttet, indtil egen tracé nås, blev naturligvis liggende, og byen har således stadig en stump sporvej.

Men lad os tage mine billeder kronologisk. Aldrig så snart, som vi havde parkeret på Bahnhofsplatz, kom dette TB-vogntog:

[image]TB fast sammenkoblet togsæt BDe 4/8 nr. 25, Bahnhofsplatz St. Gallen 25.07.1988 (nm).

Vogntoget, der netop har passeret under hvælvingen (der renoveres), blev leveret i 1977 sammen med tilsvarende nr. 24, og allerede i 1975 var nr. 21-23 leveret, alle fra FFA/SWP/BBC. Da de i 2004-08 blev afløst af de 3-leddede lavtgulvstog Be 4/8 31–35 fra Stadler, solgtes nr. 21-24 til Rittner Bahn i Südtirol.

Trogener Bahn er egentlig en Überlandstrassenbahn på knap 10 km, men trods stigningsforholdene (max. 7.6%) en adhæsionsbane.

Nå, vi fandt hen under hvælvingen til SGA-endestationen:

[image]SGA tandhjulsmotorvogn ABDeh 4/4 nr. 7 er ankommet og omløber sin B-vogn, St. Gallen SGA 25.07.1988 (nm).

Motorvognstypen SGA ABDeh 4/4 fra 1953 mødte vi allerede i Altstätten 23.07.1988.

[image]De metersporede endestationer i St. Gallen, t.v. for TB med TB-materiel, t.h. for SGA med ABDeh 4/4 nr. 7 klar til afgang mod Gais og Appenzell, 25.07.1988 (nm).

Når man benyttede tandhjulsmateriel på SGA, skyldtes det den sidste bid tandstangsstrækning lige inden St. Gallen.

[image]TB BDe 4/4 nr. 6 og personvogn B nr. 12, St. Gallen 25.07.1988 (nm).

Personvogn B nr. 12 købtes sammen med nr. 11 og 13-14 fra TL i Lausanne. Nr. 12 blev efter udrangering 2002-06 sammen med nr. 11 og 13 solgt til Internationale Rheinregulierung (IRR).

Fortsættes .....

Schweiz 1988 - St. Gallen II (3 illustrationer mere)

af Niels Munch, 13/3 2021, 17:19 (1143 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 13/3 2021, 17:38

..... fortsat:

Selv om St. Gallen havde mistet sin bysporvogn, havde den dog trolleybusser, der stadig kørte med anhænger. Da jeg skulle skifte film, fik jeg reageret for sent på det vogntog, der passerede bag min ryg, og må derfor "låne" et ganske tilsvarende:

[image]St. Gallen Obuslinie 3, Saurer-BBC (1958) nr. 123 ved Bahnhof, 27.06.1980 (foto: Kurt Rasmussen - creative commons).

Da bivognsdriften ophørte i 1992 til fordel for led-trolleyvogne, blev nogle trolleyvogntog solgt til Warszawa, hvor bivognene vist aldrig kom i drift. Trolleybusdriften dér ophørte helt 1995.

Til gengæld fik jeg "posttoget":

[image]TB BDe 4/4 nr. 6 med postvogn Gk-v nr. 33, St. Gallen Bahnhofsplatz 25.07.1988 (nm).

TB BDe 4/4 nr. 6 blev, sammen med nr. 7 og 8 leveret i 1952-53 af SWP/MFO. Nr. 6 blev i 2005 sammen med materiel fra Forch og Matterhorn-Gotthard banerne afhændet til Antananarivo på Madagaskar, hvor tanken var at omstille dem til dieseldrift, hvilket dog aldrig skete.

Gk-v nr. 33 havde TB indrettet med el til lys og varme og benyttede den til postbefordring i plantog som vist. Egentlig godsbefordring i egne vogne ophørte 1991, og postbefordringen i 2007.

Men store sager skete siden. Appenzeller Bahn og SGA havde allerede fusioneret i 1988, og i 2006 fusioneredes TB med de "nye" Appenzeller Bahnen. I St. Gallen var der jo forbindelsesspor mellem TB og SGA endestationer, så det var nærliggende at forbinde de 2 baner trafikalt. Man afskaffede den sidste stump tandstang på SGA ved at omlægge et strækningsafsnit til en ny tunnel, Ruckhaldetunnel, og således fik man etableret en "Durchmesserlinie" og en sammenhængende bane Appenzell–St. Gallen–Trogen, der siden 2018 trafikeres af 7 ABe 8/12 Tango-tog fra Stadler. Billede ved XAL Olesen her. De ret nye 3-leddede lavtgulvstog Be 4/8 nr. 31–35 fra Stadler solgtes til Transports Publics Neuchâtelois.

Den oprindelige AB-strækning Gossau-Herisau-Appenzell-Wasserauen trafikeres siden 2018 af 5 ABe 4/12 "Walzer", ligeledes fra Stadler.

Bli'r man ikke lidt misundelig på de schweizere?

Tilbageturen til Bludenz gik via Altstätten, hvor jeg på stationen købte dette fine hæfte:

[image]

….. som godnatlæsning og i h.t. traditionen om at erhverve lokal jernbanelitteratur.


Bedste hilsener
Niels


Øvrige Schweiz-indlæg om 1988-ferien:
SGA i Altstätten og Gais, AB i Wasserauen: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=55674
Toggenburg, BT i Ebnat-Kappel: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=56098
BT og AB i Herisau: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=56270

Schweiz 1988 - St. Gallen II (3 illustrationer mere)

af XAL Olesen, 14/3 2021, 10:40 (1142 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for de fine billeder og beretning.

Du må endelig gemme disse billeder m.m. For det er slut med de gamle tog. Se bare her:

https://www.bahnonline.ch/5447/nicht-mehr-in-betrieb-stehende-triebwagen-der-appenzelle...

Jeg kan ikke gennemskue om du har været heldig at have taget billeder af de nu skrottede tog.

Og så er der også en omtale af Trogen-Bahn her:

https://www.bahnonline.ch/5016/ab-strecke-trogen-st-gallen-appenzell-bav-studie-soll-kl...

Mvh
XAL Olesen

Schweiz 1988 - St. Gallen II (3 illustrationer mere)

af Niels Munch, 14/3 2021, 12:03 (1142 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Glenn,

Tak for info.

Appenzeller Bahns BDe 4/4 nr. 46 og 47 fra 1968 stod desværre indendørs, da vi passerede Herisau i 1988.

Og Trogener Bahns BDe 4/4 nr. 7, som var den sidst overlevende af de 3 i 1952-53 leverede motorvogne, var magen til nr. 6, jeg fotograferede i St. Gallen. Da TB i 1975-77 fik leveret i alt 5 BDe 4/8, rakte bevillingen ikke til det 6. tog. I stedet blev de 3 BDe 4/4 fra 1952-53 moderniseret og anvendtes dermed ret længe, nr. 7 senest som Party- hhv. Cafévogn.

Stadler "Walzer" hhv. "Tango" er nu stort set enerådende i driften på Appenzeller Bahnens meterspor - lige bortset fra stikbanen Gais-Altstätten, hvor tandhjulsmotorvognene BDeh 4/4 nr. 16-17 fra 1993 er enerådende.

De lidt ældre SGA tandhjulsmotorvogne fra 1981 BDeh nr. 11-15 blev jo med deres styrevogne solgt til Achenseebahn i Østrig, men blev efter Achenseebahns konkurbegæring sat på internetauktion - uden held, hvorefter konkursboet solgte materiellet - på nær 2 styrevogne - til ophug.


Bedste hilsener
Niels

Schweiz 1988 - St. Gallen II (3 illustrationer mere)

af XAL Olesen, 14/3 2021, 14:43 (1142 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Tak for supplerende info.

Salget/skrotning af Appenzeller materiel beskrives også kort i LOKMagazin nr. 3/2021, side 32.

Der omtales ligeledes lidt om den stakkels Achenssebahn, der jo har levet et liv med masser af problemer og ejere på det sidste.

Nu ser det ud til -i slutningen af december 2020 - at Tirols Landesregierung har overtaget resterne. Der skal så dannes et nyt selskab beståenede af Land Tirol, flere kommuner og der Zillertalbahn.

Indtil konkursforhandlingerne er afsluttet vil Land Tirol sikre den videre drift. Så når Mette & Magnus (M&M) åbner igen må jeg hellere lægge vejen forbi for at se og støtte sagen.

Kilde: LOKMagazin nr. 3,2021, side 29

Bedste hilsener
XAL Olesen alias Glenn Olesen

Schweiz 1988 - St. Gallen II (3 illustrationer mere)

af Niels Munch, 18/3 2021, 19:22 (1138 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Glenn,

Atter tak for info; disse flot restaurerede vogne vartes af AG2 Verein historische Appenzeller Bahnen: https://www.ag2.ch/Home_AG2-2020.html .

Nogle af de ældre AB-vogne, jeg i 1988 mødte i Herisau, er i øvrigt siden afhændet til Alb-Bähnle Amstetten-Oppingen i Tyskland: http://www.historischer-dampfzug.de/index.php/fahrzeuge-ab/personenwagen .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak