Avatar

Revisionsdato

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/3 2013, 11:58 (4072 dage siden)

Jeg har fået en forespørgsel på begrebet "Revisionsdato", som ikke er med i Jernbanen.dk´s Jernbaneleksikon.
Jeg vil gerne tilføje ordet til leksikonet men mangler den præcise definition. Måske der er andre beslægtede ord, der også burde tilføjes - Revisionsperiode, S-Rev m.m.

Definition på Revisionsdato (forslag):
Den dato, hvor et lokomotiv eller en vogn er godkendt til drift i en ny revisionsperiode.

Revisionsdato

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/3 2013, 12:12 (4072 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har fået en forespørgsel på begrebet "Revisionsdato", som ikke er med i Jernbanen.dk´s Jernbaneleksikon.

For god ordens skyld bør også tilføjes "revision".

Avatar

Revisionsdato

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/3 2013, 15:11 (4072 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har fået en forespørgsel på begrebet "Revisionsdato", som ikke er med i Jernbanen.dk´s Jernbaneleksikon.


For god ordens skyld bør også tilføjes "revision".

Har du et bud på en (kort) definition?

Revisionsdato

af Peter Roland Hansen @, 3/3 2013, 20:10 (4072 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mit bud : Planlagt vedligeholdelse at et jernbanekøretøj

Revisionsdato

af Stig Bang-Mortensen, 4/3 2013, 20:12 (4071 dage siden) @ Peter Roland Hansen

En revision er den mest omfattende form for planlagt vedligehold et jernbanekøretøj kommer ud for i sit liv. I princippet bliver alt hvad der kan skilles ad skilt ad.

Det er lidt forskelligt om en revision bliver udført efter tid eller kørte kilometer. Tidligere var det hvert 3-4.år idag ca hvert 8.

På danske jernbanevogne (for nu at afgrænse emnet) stod der en dato for sidst udførte revision efterfulgt af et A eler et K alt efter hvilket centralværksted som havde udført den (jeg aner ikke hvordan det var hos privatbanerne). Det sjove var at man kunne lugte forskel på om en vogn var revideret i Århus eller København.

For lokomotivernes vedkommende blev poitireglementer af 1934 i 1984 erstattet af et system somtog højde for at lokomotiver var blevet i stand til at køre meget længere end Politivedtægten tillod.

Revisionsdato

af Steffen Dresler, 4/3 2013, 21:06 (4071 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Go´aften.
Politireglementet af 1934 taler ikke om ”Revision”, men om ”Eftersyn”, hvorfor denne tråds overskrift kan virke lidt misvisende, SELVOM udtrykket ”revision” er blevet anvendt – og forstås – af de fleste. Og dette udtryk ”Eftersyn” anvendes også helt konsekvent i skrivelser og protokoller fra Generaldirektoratet, Maskinafdelingen, Maskintjenesterne mv.
Damplokomotiver (KEDEL!!!!) skal til kedeleftersyn hvert 4. år og i den anledning får lokomotivet et STORT eftersyn. Det vil sige det bliver næsten fuldstændigt adskilt og efterset. Dette benævnes som S-eftersyn.
Derimellem, altså hvert 2. år, fik lokomotivet et LILLE eftersyn. Kedlen blev ikke løftet af rammen og trykprøvet, men de dele der jf. de normer, der var beskrevet, blev efterset, repareret og/eller eventuelt udskiftet. Dette benævntes som et L-eftersyn.
Alle andre reparationer eller mindre ændringer blev benævnt som 0 (nul) eftersyn.
S og L eftersyn blev anført på lokomotivet; dato/måned-år samt type af eftersyn S eller L. Havde tenderen også gennemgået et selvstændigt eftersyn, blev dette også påført tenderen.
Desuden blev der gennemført et antal terminslagte specialeftersyn som f.eks. gangtøj (stangeftersyn), bremser mv. Disse eftersyn blev dog ikke anført på lokomotivet, men skrevet i Lokomotivets reparationsbog samt i specielle journaler og bøger herfor.
Under den anden verdenskrig blev eftersynsfristerne forlængede op til 6 hhv. 3 år og denne tidstermin, blev også bibeholdt efter krigen og frem til udrangeringen af dampmateriellet.
Motorlokomotiver fik et stort grundigt eftersyn med højst 3. års mellemrum eller senest når det havde kørt 100.000 km. For motorvogne og elektriske motorvogne (S-tog) for hvert 70.000 km.
Person- post- og rejsegodsvogne blev efterset med højst 3. års mellemrum eller efter 55.000 km.
Godsvogne kunne mellemrummet mellem 2 eftersyn udvides til 4 år.
Det var et krav i politireglementet, at dato for sidste eftersyn var påført materiellet.

På et eller andet tidspunkt har vognmateriellet yderligere fået anført på eftersynsrasteren forkortelsen ”Rev.”, foran dato, måned og år, muligvis for at lette personalet, hvis vognen var udenlands. Men det kan også være, at det har været et krav til vogne, der var RIC mærkede eller tilsvarende for godsvognsmateriellet. Men lige dette ovennævnte er min udlægning.
Altså, indledningsvis taler vi i Danmark om Eftersyn og IKKE om Revision og om der er sket en officiel ændring senere ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Steffen

Revisionsdato

af Peter Roland Hansen @, 4/3 2013, 21:52 (4071 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej igen

Det kan være meget rigtigt alt sammen.

1. Hvis det var et eftersyn, hvorfor skriver man så REV og en dato på vangerne

2. men diskusionen ændrer vel ikke ved at den korte definition som Tommy efterlyste stadig er gældende?

Revisionsdato

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/3 2013, 21:57 (4071 dage siden) @ Steffen Dresler

På et eller andet tidspunkt har vognmateriellet yderligere fået anført på eftersynsrasteren forkortelsen ”Rev.”, foran dato, måned og år, muligvis for at lette personalet, hvis vognen var udenlands.

Længe før man benyttede raster, optræder "Rev." i påskrifter på vognes længdedragere. Fotodokumentation fra før 1900 haves.

I øvrigt betyder "revision" det samme som grundigt eftersyn eller kontrol hvor evt. mangler påpeges.

Revisionsdato

af Stig Bang-Mortensen, 5/3 2013, 17:42 (4070 dage siden) @ Steffen Dresler

Da jeg var i lære poå Cvk var der to typer vogneftersyn. Letløber og revision. Letløberen fik kun et et truckskift og revisionen blev splittet ad.

Revisionsdato

af Stig Bang-Mortensen, 6/3 2013, 08:34 (4069 dage siden) @ Steffen Dresler

I Ordresamlingen serie P af 1942 står der beskrevet revisionfrister for godsvogne. Det pågældende rettelsesblad er fra 20/4 1954 med en rettelse som ikke har med revision at gøre. Begrebet må derfor være indført tidligere.

Revisionsdato

af Claus C Klausen, 7/3 2013, 21:03 (4068 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Peter skrev

Mit bud : Planlagt vedligeholdelse at et jernbanekøretøj

Jeg vil give Peter ret i hans fortolkning

I politikens Synonym ordbog står der følgende:

Revision – se revidere

Revidere; eftergå – efterprøve efterse (i sømmene) (sb. Eftersyn), gennemarbejde, gå efter, krydsrevidere, prøve (efter), se efter (i sømmene), undersøge; jf. modprøve.

Ordet dato er senere tilføjet da man vil vide hvornår det næste planlagte eftesyn skal finde sted.

Med hensyn til godsvogne er der flere kriterier der bestemmer hvornår en vogn skal til revsion, blandt andet de enkelte komponenters levetid.

Også vognenes max hastighed er med til at bestemme hvornår en vogn skal til revsion/eftersyn.

Max 120km/t = 1 år

Hjulsæt max 6 år,

Vognenes alder har også betydning for hvor ofte en vogn skal revideres.

Ældre vogne køre rundt med en løbetid på 2-3 år


Endvidere findes bestemmelserne omkring Revision af godsvogne i UIC-Merkblatt 579-1

Forsat god aften

Claus C Klausen

Revisionsdato

af Steffen Dresler, 4/3 2013, 22:36 (4071 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´aften!

Jo, Peter, det er vel stadig gældende, altså Webmasters ønske.
Det BURDE jo være let nu, når nu det er defineret med en nærmere angivet tidsperiode og at det herefter er skrevet med en dato, der hentyder til sidste afholdte EFTERsyn..............!;-)
Men d´herre må vel have et bud og ikke bare en kommentar?
Man kunne jo starte med: "En revisionsdato er den dato noteret på en materielgenstand, der angiver.....................

Revisionsdato

af Peter Roland Hansen @, 4/3 2013, 22:39 (4071 dage siden) @ Steffen Dresler

Forslag.

Dato for godkendelse af køretøjet til fortsat drift.

Revisionsdato

af michael julsrud, 4/3 2013, 23:18 (4071 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Forslag.

Dato for godkendelse af køretøjet til fortsat drift.

Fra revisionsdato kan man se hvornår køretøjet skal til revision igen, men køretøjet kan falde til revision før hvis det inden har kørt xxxx antal kilometer (husker ikke lige tallet).

Revisionsdato

af Peter Roland Hansen @, 5/3 2013, 00:34 (4071 dage siden) @ michael julsrud

Man kan som hovedregel ikke se dato for næste revision og det giver heller ikke mening da det kan være en kombination af tid og antal km

Revisionsdato

af Jens V, 6/3 2013, 10:22 (4069 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Man kan som hovedregel ikke se dato for næste revision og det giver heller ikke mening da det kan være en kombination af tid og antal km

I Banedanmarks Togklargøringsreglement er påskriften forklaret som nedenfor. Deraf fremgår det, at "næste revision" jo kan udledes...

[image]

Revisionsdato, min definition mv.

af Steffen Dresler, 6/3 2013, 10:03 (4069 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Steffen Dresler, 6/3 2013, 10:55

Go´formiddag til alle.

Der er p.t. ingen bud, men heldigvis en god henvisning til Ordresamling P m.h.t. revisionsfrister på godsvognsmateriellet, på webmasters spørgsmål, om en definition på udtrykket ”Revisionsdato”.

Da det drejer sig om en definition vedrørende udtrykket ”Revisionsdato”, vil det efter min mening være meningsforstyrrende, at prøve også at indbefatte revisions- og reparationsfrister i denne, da fristerne er blevet ændret hen ad vejen. Disse informationer vil så passende kunne anvendes i ordbogens eventuelle emner vedrørende f. eks. ”Revisions- og reparationsfrister”.

Derfor vil MIT bud være – i mangel på en reglementarisk definition, der ikke kan findes - således:

Ved ”Revisionsdato” forstås normalt den dato angivet på motor- og vognmateriellet, hvor dette er udgået fra værksted efter en periodisk lovmæssig revision (revision = eftersyn, reparation og kontrol).

Dato for revision blev påmalet materiellet, normalt på vangen eller nederst på vognkassen. Der kunne forekomme variationer i opsætning, men som minimum skulle angives dato, måned og år. Yderligere kunne anføres i forkortelse, på hvilket værksted revisionen var udført. På personvognsmateriel anvendtes normalt gul skrift og tal, mens der på godsvognsmateriellet, blev anvendt hvid skrift og tal.

Ved damplokomotiver anvendtes ikke udtrykket Revision, men ”Reparation” og her skelnedes mellem Stor- og Lille reparation. En Lille (L) reparation fandt sted mellem to Store (S) reparationer. Andre reparationer blev betegnet som 0 (nul) reparationer.
Dato for reparation blev påmalet damplokomotivet, normalt helt fremme på barrierepladens underkant i gult med angivelse af dato/måned-år samt type af eftersyn, S eller L. 0 reparationer blev ikke anført. F. eks. 27/5-50 S. Havde en tender også gennemført en S eller L reparation, blev dette påført denne som på lokomotivet, men placeret enten på rammen eller nederst på tenderkassen.
Med hensyn til Revisions- og reparationsintervaller, se under dette.


[image]
Billede af Værkstedskort for DSB litra N nr. 205. Bemærk øverst under rubrikken ”Prøve” datoen 14/8 52. Her er lokomotivet prøvekørt og efter STOR reparation.
Foto: DSB

[image]
Billede af DSB N 205 netop udgået fra værksted, bemærk reparationsdatoen 14/8 52 S svare til Værkstedskortet.
Foto: Steffen Dresler

[image]
Billede af revisionsdato fra 1983 med liggevogn DSB litra Bgc. Gul farve på rød bund.
Foto: Steffen Dresler

[image]
Billede af ældre måde at angive revisionsdato på godsvognsmateriel ca. 1944, her litra TD
Foto: DSB.

[image]
Billede af mere moderne måde at angive revisionsdato på godsvogn, her Tjvg, ex HD/Gklms. 1982.
Foto: Steffen Dresler


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Revisionsdato, min definition mv.

af Stig Bang-Mortensen, 6/3 2013, 20:37 (4069 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er sikkert derfra udtrykket storrevision stammer. Det er jo noget vrøvl, da der ikke er noget større end en revision eller en stor reparation. Jeg har bemærket at det tog fire måneder mod en måned i dag.

Revisionsdato, min definition mv.

af A. Nissen, 9/3 2013, 18:22 (4066 dage siden) @ Steffen Dresler

Det var nogle gode tiltag til at definere "Revisionsdato" og "Revision."
Men der er dog et aspekt, jeg vil kommentere og det er begrebet "Reparation." Efter min fornemmelse af "reparation" omfatter dette ikke det samme som "Revision." En komponent skal måske tages ind til ordinært eftersyn pga. gangtids- eller kalendertidsudløb, men uden dette nødvendigvis indebærer nogen reparation. Det kunne jo være at kunne køre til næste indkaldelse. Reparation gøres kun, synes jeg, når noget har (brat-)fejlet i utide, blevet skadet eller ved inspektion/kontrol er fundet uden for sin tolerance.

Eksempelvis vil jeg ikke kalde rutinemæssig udskiftning af bremsebelægninger for en reparation. Dette ville kun være en reparation, hvis belægningen f.eks. var slidt uventet hurtigt eller revnet under normal drift (materialefejl).

Definitionerne oven for på "Revision" (gensyn) er som sagt gode. Der er bare det ved selve udtrykket, at det kun indikere "kontrol" og/eller "inspektion" - og ikke nogen fysisk udbedring (udskiftning, "smedning", justering o.s.v.).

I tysk "jernbane-skrivning" kan der vist blandes et yderligere begreb ind i et givet revision-nummer. Heri kan evt. indgå, at materiellet samtidigt med et "hovedeftersyn" (hvor der principielt bibeholdes en uændret konfiguration) også er foretaget en "modelmæssig" opdatering. ""En -8 kunne være en, der også har fået installeret elvarme"" f.eks.

Der er mange mulige definitionsmåder. Fælles er, at man skal kunne holde styr på eftersynene for at holde grejet køreklart - og undgå bratfejl, der jo altid kommer på det mest ubelejlige tidspunkt. På dampmateriel ville kedeleksplosion vel være det værst tænkelige sammen med hjulfejl på rullende grej.

Revisionsdato, min definition mv.

af Steffen Dresler, 9/3 2013, 19:45 (4066 dage siden) @ A. Nissen

Godaften til A. Nissen m. fl.

Jeg kan udmærket godt forstå din argumentation, men DSB anvendte altså – om damplokomotivmateriellet – udtrykket REPARATION, hvad enten vi synes om det eller ej. Så en definition bør vel – efter min mening - indeholde en ”klamamse” om, at ved udtrykket ”Revision”, anvendtes i ældre tid udtrykket ”Reparation” for damplokomotiver for samme handling, hvis man (webmaster) ønsker denne form i sin ordbog. Er det en ”nu til dags” definition uden det historiske, har du da helt ret. Der tales KUN om en revision.
Jeg tror, at det du efterlyser definitionsmæssigt i forhold til ordets betydning i en almindelig ordbog, indeholdes i det jernbanemæssige fagudtryk ”Revision”, nemlig en kontrol/reparation/udskiftning/udbedring/prøve. Disse ting er jo fastsat i reglerne fra jernbaneforvaltningen, politivedtægten, RIC, m.fl. eller hvad de nu hed/hedder. Og så selvfølgelig gradueret afhængig af, hvilken type af revision man taler om.
De nye internationale regler som vi kan se hos infrastrukturforvalteren (her Banedanmark) er jo netop et udtryk for internationalismen ved banerne; de skal kunne køre alle steder og DERFOR opfylde visse minimums krav, der skal REVIDERES (kontroleres/repareres/udskiftes/udbedres/afprøves).

Fortsat god aften

Steffen Dresler

Revisionsdato, min definition mv.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/3 2013, 19:53 (4066 dage siden) @ A. Nissen

Definitionerne oven for på "Revision" (gensyn) er som sagt gode. Der er bare det ved selve udtrykket, at det kun indikere "kontrol" og/eller "inspektion" - og ikke nogen fysisk udbedring (udskiftning, "smedning", justering o.s.v.).

DSB har udførlige forskrifter hvilken adskillelse, eftersyn og reparation som skal foretages ved hver revision.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak