Avatar

HTJ CLE 71 m.fl.

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2024, 12:51 (90 dage siden)

Hejsa,

Ifølge "listen" blev HTJ CLE 71 købt fra DSB (ex DSB Cl) i 1979 men er først ombygget med rejsegodsrum i 1984, hvor E'et derfor må være tilføjet litreringen. Ikke desto mindre vises i samme liste et foto af angiveligt HTJ CLE 71 taget i 1982. Hvordan hænger det sammen? Umiddelbart formoder jeg, at vognen på 1982-billedet er en Cl-vogn, som ikke optræder i "listen", og ikke CLE 71, men hvilket nummer har den så haft? Og endelig: var Holbækbanernes Cl-vogne litreret "Cl" eller "CL"? HTJ CLE 71 er med lutter store bogstaver, men de Cl-billeder, jeg kan finde, viser formentlig "Cl". Det seneste standardværk om OHJ skriver alle litra med små bogstaver, også dem hvor der er fotodokumentation for, at andet bogstavet i litraet var et stort bogstav (det kan ses på fx litra "PH" og "Ph", hvor der anvendtes både store og små h'er).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

HTJ CLE 71 m.fl.

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2024, 13:24 (90 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels, den tråd var forbigået min opmærksomhed (ligesom tråden om Deutz-lokomotivet). Alderen er begyndt at trykke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

HTJ CLE 71 m.fl.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/1 2024, 13:24 (90 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ifølge "listen" blev HTJ CLE 71 købt fra DSB (ex DSB Cl) i 1979 men er først ombygget med rejsegodsrum i 1984, hvor E'et derfor må være tilføjet litreringen. Ikke desto mindre vises i samme liste et foto af angiveligt HTJ CLE 71 taget i 1982. Hvordan hænger det sammen? Umiddelbart formoder jeg, at vognen på 1982-billedet er en Cl-vogn, som ikke optræder i "listen", og ikke CLE 71, men hvilket nummer har den så haft?

Det er muligt, at vognen blot hed CL 71 i 1982. Litra og nummer bliver ikke tydeligere af, at zoome ind på originalbilledet.

--
[image]

Avatar

HTJ CLE 71 m.fl.

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2024, 13:28 (90 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifølge "listen" blev HTJ CLE 71 købt fra DSB (ex DSB Cl) i 1979 men er først ombygget med rejsegodsrum i 1984, hvor E'et derfor må være tilføjet litreringen. Ikke desto mindre vises i samme liste et foto af angiveligt HTJ CLE 71 taget i 1982. Hvordan hænger det sammen? Umiddelbart formoder jeg, at vognen på 1982-billedet er en Cl-vogn, som ikke optræder i "listen", og ikke CLE 71, men hvilket nummer har den så haft?


Det er muligt, at vognen blot hed CL 71 i 1982. Litra og nummer bliver ikke tydeligere af ,at zoome ind på originalbilledet.

Tak Tommy, ærgerligt med den utydelige litrering. Måske har det så været Cl 41 jf. de to andre vogne HTJ CL 42 og 43.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

HTJ CLE 71 (+3 fotos)

af Niels Munch, 31/1 2024, 14:59 (90 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er muligt, at vognen blot hed CL 71 i 1982. Litra og nummer bliver ikke tydeligere af, at zoome ind på originalbilledet.

Nix, den hed CLE 71 lige siden sin ombygning i 1981.

[image]
HTJ CLE 71 ombygn. i pakrumsende (med 1½ dør), Holbæk 20.07.1981 (nm).

[image]
HTJ CLE 71 ombygn. i toiletende, Holbæk 20.07.1981 (nm).

[image]
HTJ CLE 71 set fra pakrumsenden, Tølløse 20.10.1981 (nm).

Se også mine andre fotos i førnævnte tråd.

M.v.h.
Niels

Avatar

HTJ CLE 71 (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2024, 15:13 (90 dage siden) @ Niels Munch

Det er muligt, at vognen blot hed CL 71 i 1982. Litra og nummer bliver ikke tydeligere af, at zoome ind på originalbilledet.


Nix, den hed CLE 71 lige siden sin ombygning i 1981.

[image]
HTJ CLE 71 ombygn. i pakrumsende (med 1½ dør), Holbæk 20.07.1981 (nm).

[image]
HTJ CLE 71 ombygn. i toiletende, Holbæk 20.07.1981 (nm).

[image]
HTJ CLE 71 set fra pakrumsenden, Tølløse 20.10.1981 (nm).

Se også mine andre fotos i førnævnte tråd.

M.v.h.
Niels

Tak! :-) :-) :-) Så er den vel næppe heller blevet ombygget til rejsegodsvogn i 1984, som oplyst i "listen". Indkøbt i 1979 og ombygget i 1981 stemmer meget godt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

HTJ CLE 71 (+3 fotos)

af UTJ, 31/1 2024, 21:15 (89 dage siden) @ Niels Munch

Det er dog nogle ualmindelig gode og instruktive billeder :-)

--
ئۇلغىك

HTJ CLE 71 (+1 foto mere)

af Niels Munch, 1/2 2024, 10:49 (89 dage siden) @ UTJ

Det er dog nogle ualmindelig gode og instruktive billeder :-)

Tak Ulrik, der kommer lige ét mere nu, hvor låget er kommet a':

[image]
T.v. ex Cll 497, t.h. HTJ CLE 71 i Holbæk, 24.10.1981 (nm).

Billedet viser ombygningen (i toiletenden); pufferplanken og den tilbageværende dør er flyttet "længere ind" på vognen.

I øvrigt - og som jeg erindrer det - var Holbækbanernes brune ex DSB Cl-vogne litreret "Cl" (med "lille l"). CLE 71 var mig bekendt ikke i drift inden ombygningen.

M.v.h.
Niels

HTJ CLE 71 (+1 foto mere)

af K564, 1/2 2024, 13:11 (89 dage siden) @ Niels Munch

I øvrigt - og som jeg erindrer det - var Holbækbanernes brune ex DSB Cl-vogne litreret "Cl" (med "lille l"). CLE 71 var mig bekendt ikke i drift inden ombygningen.

M.v.h.
Niels

Det er også det, som jeg har på mine foto af vognene. HTJ CL 43 har samme type og størrelse som HTJ CLE 71.

Hilsner Keld

Avatar

HTJ CLE 71 (+1 foto mere)

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/2 2024, 13:23 (89 dage siden) @ Niels Munch


I øvrigt - og som jeg erindrer det - var Holbækbanernes brune ex DSB Cl-vogne litreret "Cl" (med "lille l"). CLE 71 var mig bekendt ikke i drift inden ombygningen.

M.v.h.
Niels

Herligt! Det var lige den bekræftelse jeg savnede. På diverse fotos mente jeg at kunne tyde l'er uden fod (så synet er ikke så hårdt ramt af slid og ælde som hukommelsen, hvor relæerne af og til slår fra). TAK, Niels! :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

HTJ CLE 71 m.fl.

af Finn A, 1/2 2024, 12:45 (89 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der synes måske at være en ubetydelig uklarhed om byggeåret. Da den var DSB-vogn havde den byggeår 1960, men som HTJ-vogn er byggeåret 1959 :)

Avatar

DSB CL 1491-1500

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/2 2024, 15:46 (89 dage siden) @ Finn A

Der synes måske at være en ubetydelig uklarhed om byggeåret. Da den var DSB-vogn havde den byggeår 1960, men som HTJ-vogn er byggeåret 1959 :)

I Scandias produktionsliste står der om DSB CL 1491-1500: Leveret 1959-60.
Jeg kan ikke finde vognene i DRM, så jeg er ikke klar over, hvilket årstal, der er det rigtige.

--
[image]

DSB CL 1491-1500

af ojk37, 1/2 2024, 16:06 (89 dage siden) @ Tommy Nilsson

Iflg. DSB DRM 1 tillæg 1972 er Cll 496 bygget 1960.
Ole-Jørn

Avatar

DSB CL 1491-1500

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/2 2024, 16:12 (89 dage siden) @ ojk37

Iflg. DSB DRM 1 tillæg 1972 er Cll 496 bygget 1960.
Ole-Jørn

Tak - Hvad med resten af serien (CL 1491-1500)?

--
[image]

DSB CL 1491-1500

af ojk37, 1/2 2024, 17:06 (89 dage siden) @ Tommy Nilsson

De er så vedhæftet.
Ole-Jørn
[image]

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak