Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Graffiti - lidt kultursociologi :-) (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 27/1 2016, 21:26 (3037 dage siden) @ mss
redigeret af Scharfenberg, 27/1 2016, 21:39

Rigtigt, og derfor er det hamrende vigtigt at "kunsten" fjernes ASAP.
Det gør det alt andet lige langt mindre attraktivt at bruge alt den tid på et projekt, der bliver udslettet næste formiddag.

For få år siden var der stadig et beredskab, der tog sig af smørerierne allerede efter morgenmyldretiden dagen efter. S-tog var stolte af at det fungerede så godt, og det havde utvivlsomt en stor præventiv effekt. Men nogle talhjerner i DSB har tydeligvis fået spoleret den succes.

Jeg har hørt, at den øgede mængde graffiti på DSB's tog den senere tid skyldes midlertidige tekniske problemer med nogle af afrensningsanlæggene. Der er altså ikke tale om, at man har sparet afrensningen. Og generelt tror jeg ikke, at der er en stigning i det samlede omfang af hærværk på togene. Så vidt jeg husker, har det været temmelig stabilt de seneste mange år. Kun mindre fald og mindre stigninger fra år til år.

DSB har desværre ikke samme muligheder som fx New York Citys subway og den københavnske metro, der fører nultolerance over for graffiti.

I NYC spærrer de togene inde i lukkede haller eller på udendørs arealer med to gange pigtrådshegn og effektive hundepatruljer mellem hegnene. Samtidig er deres Kawasaki-tog af rustfrit stål både inde og ude, hvilket er nemmere at afrense. Hvis et tog alligevel har fået farvelade, tages det ud af drift og afrenses, inden det atter sættes i drift.

Den københavnske metro har den fordel, at togsættene stort set kun overnatter et sted, hvilket er overskueligt at holde effektivt afspærret. Desuden har graffitimalerne vist nok også stor respekt for den tredje strømskinne, som også skal forceres.

DSB derimod har mange opstillingsområder - ca. ti alene for S-tog. Desuden er det ret udansk med Fort Knox pigtrådsregn, og det ville også være dyrt at etablere og vedligeholde på så mange og omfangsrige områder. Hærværksgraffiti på tog er desværre prisen for, at vi lever i et åbent og tilgængeligt samfund. Desuden er DSB's driftsreserver slet ikke store nok til, at togsæt bare kan tages ud af drift til "æstetisk vedligehold". Her står valget mellem at aflyse/nedformere eller gennemføre afgangen som planlagt inkl. farvelade.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak