Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Signal"-problemer (Jernbanen i dag)

af jaer, 4/5 2016, 12:16 (2917 dage siden) @ andersj


Så nye er de sku ikke. Hillerød, Skørping, Struer, Hjørring og Langå har alle type 1946 elektromekaniske anlæg udviklet i 1946 og installeret i årene efter. Horsens og Randers har type 1912 anlæg, men både Horsens og Randers er fjernstyret af hhv. FC Skanderborg og FC Aarhus med mulighed for lokalbetjening.

Det er IKKE korrekt. Disse anlæg kan ikke fjernstyres, men har AG-drift.

Men selvom anlæggene er over 50 år gamle fungere de stadig fint og det er stort set aldrig på disse anlæg der opstår "signalfejl" i daglig drift.

Nu er "signalfejl" jo mange ting, men at sige, at de gamle anlæg ikke fejl, er vist også lidt en tilsnigelse. Der er jo slidtage på de mekaniske dele, og så er know-how også en faktor, der skal tages med i betragtning.

Men hvor mange tror, at man kan indføre nye komplekse systemer, uden at det kan mærkes? Der vil altid være noget indkøring, når nye systemer tages i brug. Det vil være naivt at tro andet. Ulempen for jernbanen er, at der ikke er "laboratoriefaciliteter" i passende omfang, og dermed må man ty til anvendelse af strækninger med drift i testperioden. Her ud over, så er der vist også noget med, at vi danskere helst ikke vil anvende standard-software, men absolut skal have nogle særlige danske funktioner med.

/Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MZ1455

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak