Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OHJ 38 kedel (Generelt)

af LBC, 26/5 2016, 05:57 (2893 dage siden) @ Bent Larsen

Undersiden af rundkedlen til OHJ 38 var pga en kraftig tæring i gammel tid repareret med en lap der var nittet uden på rundkedlen.

I forbindelse med revisionen af kedlen, måtte der drastiske midler til:
Rørhulspladen i røgkammeret skulle udskiftes helt pga voldsomme tæringer, så det blev besluttet at at fjerne både lappen og det oprindelige stykke kedelplade for ikke at få en "umulig" samling når den nye rørhulsplade skulle nittes i kedlen.
Det nye stykke kedelplade er udformet så svage "hjørner" undgåes og er svejset i rundkedlen. Svejsningen er kontrolleret i "hoved og røv" med bøjeprøver osv.

Den opmærksomme følger af OHJ 38 projektet vil vide at den nye rørhulsplade også er svejset op for at undgå en meget dyr fremstilling i udlandet. Rørhulspladen er efterfølgende nittet i rundkedlen, hvilket kun var muligt med ekspertbistand fra nu afdøde Erik Rothmann. Ligeledes er der skiftet en lang række nitter i fyrkassens bundramme.
Nittearbejdet er udført med en nittebøjle, designet af Erik Rotmann og bygget af Erik og Peter Jørgensen på VSVT`s værksted i Høng. Nittebøjlen har over årene været på rundtur til andre jernbaneklubber og Jernbanemuseet der også skulle nitte.
Billeder kan ses på www.ohj38.dk

Jeg vil gerne erindre om at arbejde der foretages på klubbernes damplokomotiver er det muliges kunst, både håndværksmæssigt og økonomisk, og altid fuldt sikkerhedsmæssigt forsvarligt

Mvh Lars

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak