Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog (Jernbanen i dag)

af ulca, 21/10 2016, 09:21 (2744 dage siden) @ gamle ole2

Inspireret af den glimrende ne bog om IC-3 og familie.

Var det mon politiske eller tekniske grunde til at Privatbane-IC-2 kun holdt ca 4 år på GDS og HFHJ?

Prøv at kigge lidt rundt på siden under privatbanerne, de kørte til 2007 hos GDS hvor de blev solgt til Lollandsbanen.

Eneste tekniske argument jeg har hørt var at GDS var for korte strækninger med for mange stop, hvilket lyder lidt søgt?, hvorfor de blev forflyttet fra GDS til HFHJ og endelig sokgt til LJ. De kører jo stadig der og på alle ex-regionsbaner minus ØSJS(?).

Årsagerne var flere men kan koges ned til følgende: 1.Lokaltog stod efterhånden med flere typer togsæt (IC2 FS/MF, Desiro, Lint41 og RegsioSprinter (på Nærumbanen)), og ønskede at reducere antallet af typer afht bl.a. reservedele (færre typer giver færre typer af reservedele, som så kan indkøbes i større mængder= stordriftsfordele bl.a. ved mængderabat). 2. Man ønskede en standardisering og ville gerne udvide flåden af togsæt. 3. Samtidig stod Lollandsbanen med Y-tog som var ca 50 år gamle (YM60 fra 1965 blev henstillet i 2008) og nærmest slidt op. Så da muligheden for at anskaffe 6 stk. IC2, som man kendte i forvejen, viste sig var man meget interesseret; især fordi hele køreplanen kan klares med 8 sæt i myldretiden, så har man 2 i reserve. At de så var 10 år gamle kunne især ses på sæderne, hvor hynderne trængte til nyt betræk og selve sæderne havde fået en del ridser.

Og ja, Lollandsbanen drives alene af IC2 og klarer opgaven fint. Efter min mening, så virker de ikke forældet på trods af en alder på knap 20 år og kører ganske fint; og jeg tror godt de kan køre 10 - 20 år endnu, det er især mulighederne for slid- og reservedele til drivlinen (hvor motorer og gearkasser er standardkomponenter fra bus- og lastbiler, mens akselgear findes på andre typer og produceres af især ZF), eller mulighederne for simpelthen at udskifte disse dele. Især dette, muligheder for at skifte motorer og gearkasser, har DSB udført ved IC3 og her anvendes med princippet med en unit: motor, gearkasse og tilhørende dele, undtaget køler, er samlet i en ramme som relativt let kan af- og gen-monteres og giver god adgang for mekanikeren; hvis man har en reserve-unit parat skulle det være muligt at skifte en sådan på mindre end 30 minutter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1833
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak