Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Redegørelse fra Jernbanemuseet - bl.a om R946 (Generelt)

af UTJ, 22/1 2018, 05:10 (2286 dage siden) @ Steven58

P.s. Hermed undskylder jeg for at have benyttet en tråd der var tiltænkt til noget andet.

.
Det er da netop det et debatforum er til for. Men læg mærke til det som ikke står. Tilstandsvurderingen af de "samlede" lokomotiver som museet fortsat vil satse på er ikke beskrevet. Det er sandsynligt at en adskilt 963 har nøjagtig samme skavanker som 946. Der står heller ikke noget om sponsorpleje eller neglegt af samme.

Der kan skrives meget og det positive er at museet omsider skriver. Det er dog værd at bemærke at det er skrevet som en replik og ikke dokumentation som er blevet til under arbejdet med udskillelsen, så det er en form for for forsvarsskrift. Dog ganske redeligt, i og med at man bl.a. fastholder visionen om godkendelse til 120 km/t (hvordan sette skal gøres og hvad der kræves er et spændende kapitel for sig - der bør ligge en skitse til en projektplan, herunder hvad det indebærer af dokumentation hvis ikke det bare er et luftkastel). Det med hjulene på 946 som følge af en ulykke i 1951 er en udokumenteret påstand. Andre R-maskiner kan have haft samme problemer. Pointen er at der altid viser sig problemer i processen når man arbejder med den slags, og at de for 946's vedkommende er kendte, mens de for de andre for en stor dels vedkommende kun er delvis kendte eller ukendte.

Ingen har på noget tidspunkt klandret museet for at ville af med R 946, men at det er rimeligt at et så godt og centralt lokomotiv kan få et efterliv. For der er kræfter som gerne vil det (og kan det). Ligesom det ville klæde museet at beholde en S-togsmellemvogn fra 1933, herunder at få udbedret den rangerskade som er erhvervet i remisen i Padborg - der blev vist udbetalt en erstatning. S-togsmellemvognen er/var fuldt istandsat og komplet med inventar og opbevaret indendørs (istandsættelsen var også frivilliges arbejde).

Nok om det, I kender min holdning. Det gør museet også. Jeg ved også at museet faktisk gerne vil være museum for alle, også jernbaneinteresserede, i alle svellekategorier, for nu at bruge det fagudtryk som benyttes i i hvertfald Banedanmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak