Redegørelse fra Jernbanemuseet - bl.a om R946 (Generelt)
R 946 set fra kilometerkontoret.
Reparationen efter ulykken i 1951 varede fra 19/11 1951 til 30/5-1952. R 946 har senere fået en S-revision pr. 28/7 1958. Kedelfristen blev først forlænget til 28/7 1966 og derefter til 28/7 1969 og kunne så ikke forlænges mere, og derefter blev 946 overført til museet.
Løbet var måske allerede kørt i 1976 da man lod R 942 ophugge med ny fyrkasse og sikkert også god ramme men ældre kedel. R 944 ophug i Horsens 1969 havde gode driv- og kobbelhjul og R 947 stod i Struer i 1969 med ny fyrkasse og man kunne blive ved. Det er aldrig til at få det hele med et damploko, der er altid noget der er gammelt.
Den totale kilometerproduktion efter ulykken blev frem til 1969 522200 km. Størst årsproduktion i finansåret 1953-54 med 87131 km med månedsmaksimum på 10500 km i august 1953, hvilket er særdeles pænt for en R-maskine.
R 946 har efter ulykken været hensat i to perioder:
I Esbjerg fra 30/5 1957 til 11/4 1958 og i Padborg fra 17/1 1962 til 24/5 1963.
Odense 10/4 1975 tenderen i baggrunden er 798.
Odense 10/4 1975 vandtagning.
Udsigt fra Elmelund broen ved Odense 10/4 1975.
Struer 1969.
Fredericia 1969.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg