Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Redegørelse fra Jernbanemuseet - bl.a om R946 (Generelt)

af Georg Schmidt, 4/2 2018, 21:17 (2273 dage siden) @ Peter Christensen

R 946 set fra kilometerkontoret.
Reparationen efter ulykken i 1951 varede fra 19/11 1951 til 30/5-1952. R 946 har senere fået en S-revision pr. 28/7 1958. Kedelfristen blev først forlænget til 28/7 1966 og derefter til 28/7 1969 og kunne så ikke forlænges mere, og derefter blev 946 overført til museet.

Løbet var måske allerede kørt i 1976 da man lod R 942 ophugge med ny fyrkasse og sikkert også god ramme men ældre kedel. R 944 ophug i Horsens 1969 havde gode driv- og kobbelhjul og R 947 stod i Struer i 1969 med ny fyrkasse og man kunne blive ved. Det er aldrig til at få det hele med et damploko, der er altid noget der er gammelt.:-D

Den totale kilometerproduktion efter ulykken blev frem til 1969 522200 km. Størst årsproduktion i finansåret 1953-54 med 87131 km med månedsmaksimum på 10500 km i august 1953, hvilket er særdeles pænt for en R-maskine.

R 946 har efter ulykken været hensat i to perioder:
I Esbjerg fra 30/5 1957 til 11/4 1958 og i Padborg fra 17/1 1962 til 24/5 1963.

[image]

[image]

[image]

[image]
Odense 10/4 1975 tenderen i baggrunden er 798.

[image]
Odense 10/4 1975 vandtagning.

[image]
Udsigt fra Elmelund broen ved Odense 10/4 1975.

[image]

[image]
Struer 1969.

[image]
Fredericia 1969.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak